Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Sabtu, 7 Mei 2011

Semangat Yang Tertangguh - APAM POLKADOT

Gambar ihsan Rina Mohd Dom

*********************************************

Telah begitu lama aku dok usha laman facebook Kongsi Resepi & My Resepi. Geram tengok betapa hebat rakan-rakan di KR & My Resepi menguli, membentuk, memasak & mendecorate pelbagai jenis hidangan. Dalam hati tu...Ya Allah tuhan jer tahu teringin sesangat utk menjejak kaki menjadi spt mereka.  Layak dapat topi chef tinggi nyer heheh.



Apa yang aku lihat kutunjuk pada Mr Hb akan kecomelan apam (rasanya dah dekat 3 bulan kot sejak kenal KR) tu tapi respondnya "Abang tak berahi. Ayang taukan abang bukan makan apam2 nih. Ayang rela ker makan sensorang? Abang tak rela dengar orang tuh bising gemuk la apa la".


Sedih...frust...mula bermain di hati sambil mengiyakan kata2nya. Dia tak makan, anak-anak jauh sekali. Takkan aku sowang je ndak hadap isk. Ndak kasi kat org sebelah.. Kalau jadi Alhamdulillah boleh ler kasi tapi kalau tak...malu weh. Tak per la layan tengok KR & My Resepi ary-ary pun jadi la...Sambil tuh berangan, kasi soalan, minta resepi & kasi riuh laman KR & My Resepi.


Tetapi tiba-tiba pada 5/5/2011 jam 9.40 mlm...jeng...jeng..jeng...suspend woo bab nih...diiringi muzik Mission Immposibble lagi kedengaran sebagai latar belakang heheh.


Mr Hb tanya..."Ayang rasa ayang boleh buat ker? Agak2 best tak rasa dia?"

Apa yang harus aku katakan bab aku boleh buat ker tidak.... Ndak nafi..tak boleh. Ndak mengaku..lagi tak boleh sebab kang nipu lak kalau aku silap... pikir punya pikir akhirnya aku cakap "Kat sini ada tulis resepi, step & ada geng yang betul2 ndak ajar buat apam nih" (Good answer tak heheh)


Bab sedap aku jawab lak.."Suma yang buat cakap marvelous rasanya. Masing-masing rekemen suruh try & ada gambar diarang dah buat & rasa. Tambah-tambah ada filling tak ler rasa dall je nanti" (Dengan nada yakin aku cita akan kesedapannya walaupun jauh panggang aku dapat rasa setakat tengok gambar kan hikhikhik)


Akhirnya......jeng..jeng..jeng...dia kasi green light. Isk..biar betul Mr Hbku ini???? Hari ini..siap bawa pergi kedai bakery & masuk sama-sama lagi. Kalau tak jangan harap la. Isk happy sesangat.


Apa lagi bila dah ada green light tuh mula ler mata rambang, hati tak terucap punya rakus beli pewarna sampai 7 warna dah. Dalam hati tu dok berangan dah kaler apa match dengan yang mana. Tak sabar sungguh ndak tengok hasilnya. Orang kat kedai tuh surely sangka aku nih terer bab masak memasak nih sebab aku dengan poyonya pilih sendiri, ambil & bayar. Tak der teragak-agak langsung heheh. Tapi hati juga dok tertanya "Boleh ker aku buat... Jadi ker nanti apam aku... Happy tak Mr Hb nanti dengan pelaburannya..."



Dalam dok sibuk-sibuk memilih-milih bahan-bahan untuk Apam Polkadot sempat juga tangan nih capai acuan coklat 2 design. Poyo jer beli tapi resepi coklat secara full tak tahu lagi pun heheh. Bahan Apam Polkadot dah abih ambil tapi mata dok intai-intai lain-lain barang yang berkenan dihati.  Sib baik Mr Hb masuk sama kalau tak dengan tokey-tokey aku angkut bawa balik heheh.




Balik singgah rumah mertua ndak pinjam periuk kukus. Selama nih aku stim guna kuali jer tapi demi Apam Polkadot pujaanku terpaksa ler meminjam. Nanti kalau jadi cantik akan aku pujuk Mr Hb beli satu hehe. Jam dah pukul 6.00 petang masa singgah tuh. Nasib baik mak cakap "Mak ada periuk kukus, hang ambik yang besaq la. Tapi...."




Tapi aper mak...??? Tapi aper?? Katakanlah duhai bonda..tapi apa...???? Hati berdebar2...



"Tapi acuan lompang kakak hang ambik. Lama dah dia ambik" sambung ibuku..



Owh...hancur luluh hatiku... Huwaaaaaa aku terkandas lagi........

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...