Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Sabtu, 8 Disember 2012

Durian Crepe... Durian Crepe... Kalau nak sini ada


Alhamdulillah....!!!! Akhirnya hasrat nak makan Durian Crepe yang fofular sesangat kat sana sini akhirnya jadi kenyataan. Buat sendiri youuuu. Lagi le bangga teman hahahahha (gelak super exsen jangan jeles). Super excited nak cerita tak sempat nak rasa lagi dah sibuk saya update enteri pasal cik Durian Crepe yang femes nih. So jangan tanya lagi yer hahaha. Nanti lepas rasa saya cerita kat bawah sedap ke tidak...


Resepi nak buat cik Durian Crepe ada dua tiga versi macam yang saya ceritakan dulu. Tapi yang saya buat hari ni adalah hasil perkongsian sis Siti Hafizah, sahabat yang terkenal dengan suka berkongsi resepinya yang confirm menjadi. Moga Allah balas jasanya dengan kebaikan untuk dia sekeluarga... Aaamiin.


Bukan nak bodek yer. Ampunnn mak bukan orang yang macam tu. Saya ni jenis yang appreciate kalau orang buat baik. So kalau benar ada kebaikan tak salah kan saya nak berterima kasih.


Lagi pun teringat dulu baca yang cik Durian Crepe punya pasal siap ada yang tersinggung minggung. Tak  best ar kalau macam tu. Tapi tu le saya tak salahkan mana-mana pihak. Semua orang ada hak kan. Terpulang. Kalau ada yang sudi berkongsi Alhamdulillah sangat-sangat tapi kalau tak, tak per la. Mungkin bukan rezeki kita ndak belajar dengan orang itu atau rezeki kita Allah buat bukan melalui orang berkenaan. So releks ar. Kot ada rezeki Insyaallah lambat laun dapat kita merasanya. Tak gitu???/


Macam saya sekarang lah... 2 kali beli salah bahan akhirnya hari ni berjaya gak nak jamahnya cik Durian Crepe buatan sendiri ni. Alhamdulillah sekian kali berusaha Allah bagi gak rezeki untuk saya cuba merasa si femes of the year nih. Berkat sabar dan berusaha. Bila dah tanam niat, Insyaallah akan beroleh juga cepat atau lambat saja. Tapi janji kena usaha lah. Kot tak mimpi je la hahah.


Memula tu saya pastikan dulu resepinya. Tu yang lepas pilih-pilih saya ambil resepi sis Siti Hafizah tu. Mudah sikit sebab bahan tepung confirm ada kat dapur. Pastu belajar how to handle si Fresh Cream. Yang ni saya belajar kat laman sis Zack. Baca sambil tulis. Takut lupa hahahha. Saya ni mana le biasa berkawan dengan cik Fresh Cream so memang kena kenal hati budi dia dulu sebelum nak berkawan. Kang kalau tersalah dia kecik hati, saya yang naya hihihi. Sis Zack pulak siap tunjuk video cecara nak handle Cik Fresh Cream ni. Memang berguna sesangat. Syukur Alhamdulillah.... Tq dear moga Allah bless you too.


Bila ada kesempatan saya siapkan dulu si Fresh Creamnya. Maksud saya bila berkesempatan lalu depan kedai bakeri kat Taiping tu minta le Mr Hb singgah jab. Pergi beli. Kalau tak memang susah nak pujuk dia untuk sesaja pergi. Tambah-tambah takat satu barang. Nak pergi kedai bakeri pun dah susah sebab dek kebizian sekarang saya dah store semua alatan membaking. Dah beli simpan dulu dalah frezer. Tunggu sampai ada durian pulak. Kalau nak beli terus tak tahu bila saya ada time nak masak. Takut rosak pulak.  Lupa pulak nak cita saya guna jenama Vivo Topping Ace walaupun ramai yang saran guna Gold Label sebab sedap lagi katanya. Untuk orang baru yang jarang guna macam saya ni takat yang murah udah le. Kang membazir pulak walau bezanya cuma 2-3 ringgit je.


Alhamdulillah kebetulan semalam mak bagi durian sebiji. Hasil pokok Pak Cik Ali adik mak yang tinggal berjiran dengan diarang. Dan kebetulan pulak kitarang tak der aktiviti kat luar hari ni kecuali Mr Hb yang nak kena masak Cili Boh. So sementara Mr Hb tak der molek sangat saya mencubanya. Kalau ada Mr Hb malu sikit nak cuba apa-apa takut tak menjadi hihihi. Tu sebab saya tak jamah lagi. Nak tunggu Mr Hb balik dari kilang.


Jom kita tengok resepinya kayyyy...


DURIAN CREPE

By: Siti Hafizah, Sahabat Facebook
Gambar: Facebook.com

Bahan Crepe
  • 50g tepung gandum/tepung kek - saya guna tepung gandum je
  • 1 sudu besar tepung ubi
  • 1 biji telur - kacau sedikit
  • 2 sudu besar gula castor
  • 3 sudu teh butter - cairkan
  • 160ml air/fresh milk - saya guna fresh milk
  • 40ml susu cair
  • 1 sudu teh essence vanilla
  • Pewarna - saya guna pink, hijau dan coklat

Cara buat adunan Crepe
1. Semua tepung diayak. Campur dengan gula.


2. Susu cair dicampur dengan fresh milk dan tuang dalam campuran tepung tadi. Sebatikan dengan whisker.


3. Masukkan telur yang dikacau sebentar tadi. Kacau bagi sebati.

4. Tuang sedikit vanilla essence dan yang terakhir butter cair. Kacau hingga sebati. Kena laju le sikit.

5. Tapis dan bahagikan kepada beberapa bahagian yang kita nak. Warnakan. Saranan saya cukup le 3 kaler. Jangan lebih sebab adunan tu tak le banyak sangat. Kemudian simpan dalam peti sejuk semalaman atau paling kurang pun 2-3 jam.



Cara masak Crepe
1. Panaskan fry pan atas api kecik, tuangkan sedikit minyak dan ratakan. Minyak ni sekali je guna yang next adunan tak payah dah.

2. Tuang sesenduk kecik adunan, ratakan bagi bentuk bulat. Pastikan jangan terlalu nipis atau terlalu tebal.

3. Biar masak seketika terus angkat. Permukaan atas nampak berkilat cantik. Tak payah alih dah tau.


Bahan Inti
  • 150ml non diary fresh cream
  • Isi durian
Caranya
1. Pukul fresh cream laju hingga kental.


Cara nak bungkus Durian Crepe
1. Crepe diletakkan permukaan yang kasar yag kena api dibelah atas menghadap kita. Bahagian yang cantik berkilat tadi sebelah bawah kena pinggan yer.
2. Sudukan sedikit fresh cream yang kental tu. Agak-agak le yer. Letak kat middle.
3. Sudukan pula isi durian. Letakkan kat atas fresh cream.
4. Kalau suka sudukan sikit lagi fresh cream kat atas durian kot tak tak payah pun tak per.
5. Lipat ke dalam crepe tadi. Bagi bertemu semuanya membalut inti tadi.
6. Letakkan atas cawan kertas dan buat sampai habis.
7. Simpan beberapa jam dalam chiller terlebih dahulu sebelum makan. Makan sejuk-sejuk sedap...


Itu resepinya. Tapi saya mula-mula sediakan bahan Crepenya dulu. Lepas simpan dalam chiller agak-agak dalam 1 1/2 jam saya siapkan dulu adunan fresh cream. Memang kencang jantung nak handle fresh cream sebab tak biasa tapi dek kerana teringin sangat saya beranikan diri hihi. Sebelum saya pukul fresh cream, segala tool seperti pemukul telur dan periuk saya simpan dulu dalam chiller. Kata sis Zack, tool sejuk akan bantu cepatkan kerja nak pukul fresh cream tu. Memang betul pun.

Sebelum bukak kotak fresh cream tu goncang dulu. Pas bukak terus pukul. Kalau ada mesin mixer oklah tapi saya tak der so dengan kederat tangan yang tak berapa nak kuat ni saya putar satu hala sampai kembang. Risau gak tapi setelah beberapa ketika nampak adunan dah nak pekat. Lega sikit. Lengoh le jugak tangan ni. Siap tukar kiri kanan beberapa kali hahah. Nak buat camner akak tak mampu dikkk hihihi. Lak tu masa tengah berhempas pulas pukul fresh cream tu anak pulak nak tambah nasi kena le stop jab sendukkan untuk dia. Amboiii mentang-metang hari ni ibu masak sardin. Laju je sendukkan nasi hahahha. Takut kang rosak lak fresh cream ibu hahah. Sib baik ok. Satu nak pesan, nak guna fresh cream untuk Durian Crepe ni tak banyak. Sukatan 150ml tu boleh dapat 2 kali adunan crepe. Berganda. Bakinya kena simpan terus dalam frezer balik le kay. Aduhai... Saya ni agak-agak berapa lama le dia nak bermastautin kat frezer tu. Nak masak guna fresh cream tu bukan rajin. Nak mengcrepe selalu... Mau tombam lagi teman.


Lepas siap fresh cream tu dipukul hingga menggebu saya simpan dalam chiller sebentar sebab nak masak adunan crepe pulak. Tapi nak masak crepe cepat je sebab nipis. Tapi saya dapat dalam 10 keping je. Besar kecik saiznya hahahah sebab first time mengcrepe ni. Mula tu try pusing-pusing pan tapi jadi tak cantik so kali kedua saya ratakan dengan bontot senduk hihihi. Boooleh la sendiri nak makan. Tapi next time kalau nak buat atau kalau korang nak try buat besar sikit senang nak bungkus nanti. Kalau kecik comel payah. Nak pulak kalau kita ni suka inti banyak. Memang comot le jawabnya hahaha.


Lepas siap mengcrepe baru saya sediakan isi durian. Yang ni saya buat last sebab kang kalau tak jadi sediakan fresh cream dan crepe tak le rugi durian tu hahahha. Terukkan saya tapi mak baru nak belajar tu yang selagi tak berjaya tak berani tu hahah. Dah siap semua terus bungkus satu-satu sampai siap. Lepas tu baru simpan dalam chiller. Rasa saya lah, sebaiknya buat 2 adunan crepe untuk satu adunan fresh cream ataupun separuhkan fresh cream yang nak dipukul sebab yang saya buat ni ada berbaki.


Sib baik le sis Ana Suzana sudi tunjuk langkah-langkah nak balut crepe nih


Sebenarnya Crepe ni leh gak digukan dengan lelain inti tapi tapi saya tak buat lagi. Try yang ni dulu. Inti yang digunakan antaranya Cream Custard yang digu kan dengan starwberry, sweet corn dan lelain. Insyaallah next entri saya kongsikan resepinya kay.


Ha.. Sekarang saya tengah jamah Durian Crepe ni. Saya makan yang saiz kecik kaler Ijo. Sebelah tangan taip ni. Mematuk le jadinya hahhaha.... Emmmm sedap. Tak manis sangat. Rasa berkrim dan ada durian. Sedap dan tak paling penting selamat dari kena kutuk hahahha. Lega...Lega... Patut le glamer kau Cik Durian Crepe ;p Habis le diet cek...


Berpppp... Alamak bau durian aaa. Sowi hahahahha. Simpan dalam frezer satu nak try kalau keras lak hiihi.


Good news.... Mr Hb suka!!!! I likeeeee ;)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...