Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Khamis, 27 Disember 2012

Saja Nak Cerita Tapi Malu la... Berat badan saya


Itu hari masa Mr Hb nak balik dari Carrefour lepas adakan perbincangan dengan pihak diarang tentang pemasaran produk 2 Puteri di Pasaraya Carrefour, Mr Hb ada tegur sorang awek bertanyakan bas nak balik ke Puduraya. Kemudian gadis  tu yang bernama Natalia tu terus tegur Mr Hb. Mungkin sebab tengok keadaan badan Mr Hb yang besar sikit kot. Dia pun tunjukkan gambar asalnya yang tembam juga. Terperanjat Mr Hb sebab yang kat depan matanya tu slim je. Jauh berbeza. Katanya turun 23kg dalam 10 bulan. Biar betul.


Bila sampai je kat rumah, Mr Hb terus cerita kisah dia jumpa Natalia tu. Dia turut tunjuk gambar perubahan Natalia pada saya. Ooi.... Badan asal lebih kurang saya. Tapi besar sikit rasanya. Hihihi perasan kecik le tu hahahha. Tapi yang confirm dah berubah. Tak sangka kau... Tengok gambar orang lain pun dahsyat gak. Purata semua tu turun lebih 10kg dalam masa beberapa bulan je. Macam tak percayaaaa je kan. Gambar tu terus saya simpan dalam bekas tempat saya simpan call card. Saja le simpan sebab nak usha dulu kat sini kot benar apa yang saya tengok tu.


Saya ni dah cuba produk yang ambil terus dari doktor. Masa tu lepas dapat anak pertama. Turun gak le. Tapi lepas dapat baby kedua. Try tak menjadi pulak. Last-last tak ambil dah le. Tapi bila tengok gambar saya yang terlalu mengembang, saya cari balik kat farmasi ubat tu. Tapi saya dapat tahu sekarang dah dihapuskan kat pasaran sebab bahaya. La pulak... Sib baik tak jadi apa-apa masa saya ambil tu. Patut la doktor akan check jantung, buah pinggang dan fizikal saya masa nak continue amabil ubat tu.


So saya try produk lain yang dijual kat farmasi. Mula-mula makan ok la. Tapi lama-lama kesannya memalukan! Terus saya stop. Mana le tak malu, minyak keluar dari dubur. Habis kotor semua pakaian. Jangan kata masa buag air besar jadi macam tu. Masa keluar angin pun jadi gak. Tak ke naya. Pakai lapik pun tetap bocor. Takut gak kang infect bahagian lain badan. Tersurus saya stop.


Rasanya baru 3 kali kot beli produk yang jual gitu-gitu. Maksud saya kat kiosk atau terus dari rakan. Yang memula tu produk yang terkenal. Tapi bila try tetap maintain beratnya terus saya stop. Yang turun wang kat poket je buat apa hihih. Kali kedua masa terpengaruh iklan kat paper. Produk hebat dan dikatakan berkesan. Ada beberapa orang beri testimoni. Katanya taja Allahyarham Bob Kuman tapi tak berjaya pun. Sekarang Allahyarham dah meninggalkan kita. Innalillahiwainnailahirojiun... Pergi beli kat kedainya sendiri kat Utara tanah air. Hangus RM450.00 tapi baru je 3 bungkus kecil terus saya stop. Tak rasa kenyang pun. Lak tu kena berlapar baru leh kurus. Isk camner tu, I'm human la. Kalau produk tu leh bantu tahan lapar satu pasal le juga. Last-last 2 kotak yang belum bukak dengan satu kotak yang dah try 3 bungkus kecil saya buang dalam tong sampah. Nyampah aiiii... Sib baik Mr Hb tak marah sebab dulu saya yang gegatal nak beli. 3 pek pulak tu konon nak jimat. Tapi hihihi masam le sikit.


Kali ke tiga masa Mr Hb terlibat dengan karnival 'Produk Malaysia Citarasa Kita' anjuran KPDNKK di Carrefour Seberang Jaya. Dah cuba 2-3 bulan. Mulanya memang menjadi. Turun rasanya dekat 5kg. Tapi masuk pack kedua dah stop. Lak tu badan pun asyik tak sihat je. Mula tu ingat sebab jangkit dari Afif sebab dia pun teruk gak tak sihatnya. Tapi kebetulan saya termasuk dilaman sahabat blogger, ondscene. Bila tengok kesan produk yang mengandungi bahan terlarang terus saya renung balik pada diri kitarang sekeluarga. Isk... Terkena dah... Anak terkena sama sebab saya beri minum tehnya sebab kata sis tu elok pada anak juga. Naya betul! Sib baik la tak parah. Kesian dia, disebabkan kesilapan saya dia pulak yang akan menderita kang. Oooo sapa sanggup biarkan anak sakit. Terus saya stop ambil produk tu. Tak sanggup dah beb.


Itu sebab bila ditunjukkan produk yang baru ni saya tak ambil endah sangat. Takut masalah lama jadi lagi. Dah le keluar duit banyak-banyak. Ingat nak baik ok le kan. Rupanya keluar duit banyak untuk dapat penyakit pulak. Rasanya ramai gak yang sependapat macam saya. Baik stop bukan? Pasrah je dengan apa yang ada. Tapi takut gak kang mati orang tak larat nak angkat bawa ke kubur... Allah hai jangan le.


Seminggu lepas tu kebetulan kitarang pergi ke satu pasaraya tu ternampak le kedai yang tunjukkan produk yang serupa. Tengok pada bannernya diarang turut taja ramai atelit. Isk betul ke? Mr Hb terus ajak masuk dan bertanya. Tengok gambar yang diletakkan kat situ memang ramai yang dah berjaya. Siap cun lagi jadinya. Sis tu cerita le serba sedikit pasal produk keluaran antarabangsa tu. Katanya dah banyak negara yang jual produk tu. Yang buat kajian dan lembaga pengarahnya semuanya ada PhD. Ada gak yang khusus bahagian sains. Hati mula tertarik.


Saya mula buat timbangan. Hihihi dah lama tak timbang harus jarumnya tunjuk angka yang tak sanggup nak tengok hihihi. Berdebar sungguh masa timbang tu. Malu pun ada. Bacaan berat saya 74.5kg. Aduhai... Besonya mak dikkkk. Malu gak nak cerita kat sini hihihi. Tapi honest la kan. Kiranya lepas saya ambil produk teh dulu, berat saya maintain le 74kg. Naik 500g sebab baru lepas makan tengah hari kot hihi. Mr Hb terus bagi saya cuba minum untuk beberapa hari kat situ. Boleh le try, pakejnya murah gak le. Kalau nak beli produknya satu set mahal le jugak. Lagi pun kang kalau tak jadi tak ke naya. Baik try sikit dulu.


Dalam pakej tu kalau nak nampak result lebih baik kena ambil tiap hari. Isk idak le saya mampu nak ke sana tiap hari. Bukannya dekat. Lagipun masa kerja mana leh monteng. Jadinya ikut suka le timenya. Memang tak ikut aturan langsung. Tapi masa timbang sebelum minuman terakhir berat saya turun jadi 74kg. 500g hilang. Isk biar betul beb. Hihihi sepanjang percubaan tu tak langsung saya kawal makan. Pulak tu masa ambil minuman kedua saya berpeluang untuk try buat Durian Crepe yang tinggi kalorinya. Hihihi makan sampai habis bersama Mr Hb rasanya sorang 5-6 ketul gak le. Makan mee goreng dan lelain yang melemakkan gak le. Tak ikut peraturannya pun. Sebab saya tak ikut aturan tu sebab nak beli kena ada RM500.00 (satu set lengkap bersama yuran ahli), kang kalau result ok kang hati membuak-buak lak rasa nak beli. Bulan ni dah le banyak kena keluar duit sebab ditambah dengan persediaan anak nak mula sekolah.


Tapi... Disebabkan turun 500g hati membuak-buak nak beli dan guna. Tak sabar gila kau hihihi. Search kat internet pun banyak yag kata berjaya. So 24/12/12 tu hari Mr Hb belikan satu set untuk diamalkan kat rumah. Alhamdulillah thanks laling ;) hihiih. Hari ni masuk hari 4 saya amalkan minumnya. 2 kali sehari. Hari memula tu je saya ambil belah malam je sebab belinya petang. Dari hari pertama, kedua dan ketiga (hari ke tiga sebelah pagi je) saya tersilap ambil dosenya. Konon nak jimat tapi rupanya salah. Nak turun berat badan kena ambil 2 sudu besar. Tapi saya ambil satu je. Hihihi. Tapi belah petang dalam pukul 3.30 saya pergi timbang, berat dah turun jadi 73.9kg. Berat tu lepas makan lunch nasi claypot bersama cheesy onion ring 5 ketul. Beli pizza untuk anak tapi diarang tak makan onion ring. Itu yang ibu makan tu. Agak-agak kalau tak makan tu berat mungkin kurang sikit lagi hihihi.

Saya yang tembam. Punca tak nak bergambar (satu-satunya tahun ni) dan malu jumpa sahabat lama

Start semalam saya buat 2 sudu besar bancuhan. Harap-harap kesannya lebih baik lepas ni hhihi. Try buat bancuhan pelbagai perasa. Sedap. Dulu pinggang saya 36 inci, semalam turun jadi 34.5 inci. Hari ni ukur pagi tadi sebaik bangun tidur turun sikit jadi 34.3 inci. Boooleh la hahah. Semua tu saya ukur lepas bangun tidur. Yang pasti kena minum banyak air suam dalam satu hari. Satu hari kalau boleh lebih 3 liter. Saya ni payah nak minum. Tapi kena belajar le. Syukur takat ni satu hari dapat gak lebih 5 liter. Masuk minuman yang saya ambil sekali 1.4 liter jadi 7 liter lebih la. Tapi semalam saya ambil takat 3 liter je sebab keluar. Susah sikit le takut nak buang air je. Saya ni dah le penggeli. Kena belajar le buang rasa geli masuk tandas awam.


Cuma satu je, disebabkan saya ni ada masalah tekanan darah rendah terpaksa le ambil gula dalam minuman tu. Tak pun masa makan tengah hari saya terpaksa makan dengan ambil air manis. Patut le dah 3-4 hari pening je kepala. Makan panadol pun tak jadi apa. Try le macam kakak tu cakap sebab dia pun ada tekanan darah rendah, makan gula. Ha... Jadi rupanya. Hilang sakit kepala gitu je. Bukanya ambil banyak pun takat secubit tapi berkesan. Tapi tu le gatal sangat tadi masa buat bancuhan untuk minum pagi saya campur dengan cappucino instant keluaran rakan pengusaha IKS. Terasa tekanan darah drop. Sebabnya rasa nak pitam dan loya. Try ambil gula 2 cubit full (selagi boleh cubit) terasa ok sikit. Jab lagi kena ambil gula lagi rasanya sebab tak ok sangat lagi. So kalau sahabat nak cuba produk ni, make sure penyakit/kekurangan kita dan ambil dengan selamat. Jangan gegatal try nu try ni macam saya. Hihihi. Naya. Tapi yang pasti kalau tak sebab tekanan darah saya turun yang lepas ni tahu dah le camner nak handle, Insyaallah target berat badan sihat akan jadi nyata aaamiin.


Hihih dah panjang lebar bercerita. Nanti saya sambung lagi tentang perkembangan cerita ni. Doakan saya yer ;)

Fuhhhh.... Idaman ni.. Meleleh air liur teringin body bergetah cam ni hheheheh

2 ulasan:

  1. tembam kalo laki X komplen xper makk..,ahHHks

    BalasPadam
    Balasan
    1. hihihi Wak Gelas. amboiiii jangan dibuat pasal. memang le si dia kata tak kisah tapi kang aweks lain yang kisah baru naya heheheh. mak tak sanggup youuuuuu. heheheheh

      Padam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...