Khamis, 28 Februari 2013

Angin dalam badan, sebab musabab dan petua keluarkannya


Angin dalam badan... Angin masuk badan... Badan berangin.... Maknanya satu je hhehe. Semua orang dah mungkin dah biasa dengan kes yang satu ni ni kan. Kalau dah badan berangin memang lesu jadinya. Nak-nak kalau melarat sampai sakit kepala. Yang ni term yang ada leh tukar jadi angin satu badan nak pulak kalau ada yang buat bising masa tengah pening tu....


Sebenarnya... Gas atau angin tu hadir dari dalam sistem penghadaman (perut, usus kecil dan usus besar) yang datangnya dari 2 sumber iaitu, udara yang disedut dan bakteria yang terdapat di dalam usus besar akibat gangguan daripada sesetengah bahan makanan yang tidak dapat di hadam dengan baik dalam badan kita. Gas yang terdapat dalam sistem penghadaman atau sistem gastrointestinal selalunya mengandungi gas yang tidak berbau seperti oksigen, nitrogen, karbon dioksida, hidrogen dan metana. Ia mengandungi 99% gas buangan dalam usus. Komponen kecil “flatus” atau gas yang keluar melalui dubur, boleh dikaitkan dengan bau yang tidak menyenangkan mungkin disebabkan gas yang mengandungi sulfur. Ia biasanya dilepaskan oleh bakteria yang sememangnya ada dalam usus besar.


Tanda-tanda angin banyak dalam badan:

• Rasa lesu/letih/tidak bertenaga.

• Selalu rasa kebas/lenguh/sengal.

• Tapak tangan/kaki berasa sejuk.

• Selalu menguap/mudah mengantuk.

• Sukar bernafas/nafas pendek.

• Rasa ketegangan di tengkuk dan pinggang.

• Kulit kering.

•'Muscle spasms' waktu tidur/jaga.

• Perut berangin.

• Sakit kepala/migraine.

• Perasaan mudah marah.

• Hilang selera makan.

• Hilang/kurang nafsu seks

• Dan lelain rasa ketidakselesaan badan.

Nak tahu apa yang patut kita lakukan jika badan berangin? Sebenarnya ada bermacam-macam petua, antaranya, minum air halia, minum air panas, minum coke, minum eno dan macam-macam lagi la...



Bila angin tu mula la cuba macam-macam petua dan cara. Ubat-ubat untuk buang angin ni pun dah makan berkali-kali tapi kekadang masih tak hilang gak kan. Saya antara orang-orang yang susah nak hilang angin walau dah macam-macam petua yang dicuba. Tah le mungkin badan ni empuk sangat kot sampai angin pun tak sanggup nak tinggalkan saya heheh. Kalau rasa badan berangin yang sering jadi mangsa Mr Hb le heheh. Mintak urutkan. Try dah macam-macam petua tak jalan langsung. Mungkin nak manja lebih kot heheh tapi tu le sapa le yang tahan kalau orang yang diurut tak der apa-apa pun tapi yang mengurut tu, dah le letih mengurutkan kita letih pulakkkk sendawa keluarkan angin kita heheh. Kaedah transfer angin nih hahahha. Betul ke ada cara tu? Tapi apa yang saya pasti memang terasa lapangggg sesangat lepas dia sendawa keluarkan angin kat badan ni. Kalau ada mak lagi best dia lagi kuat serap angin kita. Dulu pernah saya pergi berurut kat sorang makcik ni, mak duduk jauh lebih kurang 10 kaki dari kitarang tapi dia yang sendawa teruk. Saya tak der apa-apa pun.....


Yang saya rasa ada kaedah ni sebab saya tak leh mengurut orang yang ada angin sebab kalau saya urut saya pulak yang kena. Paling sering tempat yang sama le. Tu yang Mr Hb rajin complain tu sebab kalau badan saya berangin dia kena urutkan. Tapi kalau dia yang kena, heheheh maaf sikitttt je laling ai tak tahan nanti ai pulak yang sakit heheh. Tak adilkan heheheh.



Tapi tu hari saya ada tengok satu rancangan Dr Oz yang mengatakan punca angin  ni sebenarnya dari sumber makanan kita. Jadi mungkin gak la kita perlu ubah sumber pemakanan seharian. Katanya sumber-sumber ni la kalau tak tolerate dengan badan akan menghasilkan angin-angin yang tak diundang tu. Kalau ubah sumber makanan ia boleh membantu mencegah atau membuang angin dalam badan. Boleh baca kat sini antara yang dikatakannya tu. Puas dah saya cari episod yang saya maksudkan tu tapi tak berjumpa. Insyaallah mungkin nanti kalau jumpa saya akan sharekan kay.... :)


So kalau merasakan dalam badan tu banyak angin, try and error ke atas sumber makanan kita dulu. Jumlah gas yang disebabkan oleh sesetengah makanan berbeza setiap orang. Jadi cuba kenal pasti dari sumber mana yang boleh membuatkan kita start rasa angin sebelum mengambil keputusan untuk berjumpa doktor. Cuba le kenal pasti dulu makanan apa yang kita ambil, pasti kenal pasti sumber-sumbernya. Lepas dah kenal pasti try stop dulu dalam 4-5 hari. lagi baik lebih seminggu. Pastu try satu-satu. Kalau makan cereal... Try stop jab. Pastu makan balik. Kalau ok maksudnya ok le kalau mula terasa berangin hentikan le adalah langkah yang terbaik. Kalau dah tahu tak payah jumpa doktor dah rasanya. Ini petua yang Dr Oz ajarkan dalam rancangan tu.

Tengok kat sini pulak sisipan rancangan Dr Oz yang disiarkan di Dr Oz Show:

1) How gas is produce
 
2) Foods cause flatulence or passing gas


Antara lain cara yang boleh diamalkan untuk membuang angin dalam badan adalah:

- Banyakkan minum air kosong.

- Makan perlahan-lahan dan kunyah lebih.

- Elakkan makan gula-gula keras dan mengunyah gula-gula getah 


Di sini saya sertakan senarai sumber makanan yang boleh menyebabkan angin dalam badan:






1) Kekacang

2) Sayuran seperti :
      a) Brokoli
      b) Kobis
      c) Taugeh
      d) Bawang
      e) Asparagus
      f) Bendi
      g) Terung


3) Buah-buahan seperti :
      a) Pear
      b) Apple
      c) Peach

4) Bijirin seperti :
      a) Cereal
      b) Roti gandum

5) Minuman ringan dan jus buah

6) Susu dan produk daripada susu dan keju

5) Makanan dalam peket yang mempunyai laktus di dalamnya seperti
      a) Roti
      b) Bijirin
      c) Sos salad

6) Makanan bertepung

7) Pemakanan~ Jadual makan tidak teratur, pengambilan makanan yang memberi tindakbalas 'alahan' seperti nangka, labu, mee kuning, daging beku dll, kafein dan minuman soda(bergas).

8) Perubahan emosi~ 'Emotional outbursts', dari tenang menjadi marah dan dari tenang sedih. (Nota; angin berpunca dari perubahan emosi sukar keluar dari badan)


Kalau boleh amalkan

1) Banyakkan minum air kosong/air suam

 
2) Kurangkan udara yang disedut  

3) Makanlah perlahan-lahan dan kuyah lebih

4) Elakkan makan gula-gula keras dan mengunyah gula-gula getah

5) Jika ada yang merokok, berhentilah!  


6) Sediakan jadual. Tuliskan jenis2 makanan yang menyebabkan masalah angin


Antara petua tradisional untuk elakkan badan berangin

1) Bawang Putih
  • Ambil beberapa biji bawang putih dan buang kulitnya.
  • Hiris bawang putih nipis-nipis.
  • Rebuskan bersama 2 gelas air putih sehingga tinggal satu gelas.
  • Minum ramuan ini sebulan sekali.
atau

Bawang putih ditumbuk dan dicampur dengan air panas, bagi air bawang tu keluar dan minum.


2) Lain-lain petua
  • Rebuskan Cengkih dan Halia, lepas tu minum ketika masih suam. Ulang beberapa kali..
  • Minum air rebusan daun mengkudu dan halia.
  • Kisar serai, lemon, daun pudina, madu asli, garam dan sedikit air. Amalkan minum bancuhan ini dan angin akan keluar.
  • Rendamkan kaki dalam air panas + segenggam garam kasar. Kepanasan air mengikut kesesuaian diri. Rendam sehingga 10 minit atau lebih. Semasa rendaman ini juga, cuba lakukan pernafasan yang teratur ala-ala bermeditasi gitew. Selepas 10 minit, keluarkan kaki dan lap supaya kering; . Tapak kaki akan menjadi merah dan badan berasa segar.(Nota:Semasa aktiviti ini cuba kosongkan 'mind', penuhi dgn zikir, dan jadikannya aktiviti rekreasi dengan keluarga/pasangan. Seeloknya dilakukan seminggu sekali sebelum tidur)
  • Urut perlahan-lahan urat besar di tumit dan sekitar buku lali.
  • Jika badan terlalu banyak angin, disyorkan mengambil minuman colon cleanser supaya perut dapat di 'flush out' segala kekotoran (lemak, sisa makanan, bahan-bahan toxic, lendir dsb). Perut adalah gudang penyakit. Disitu berkumpul segala punca penyakit. Setelah perut di 'flush out', kita akan berasa badan menjadi ringan dan segar.


3) Bagi yang menghidapi penyakit angin dalam badan dan sering merasa sejuk, minuman campuran seperti berikut:

  • Campuran tersebut ialah cengkih dan lada putih atau lada hitam. 
  • Bahan – bahan tersebut yang sama jumlah hendaklah digoreng hingga garing dan kemudiannya ditumbuk hingga halus. 
  • Kemuadian campuran tersebut hendakalah diayak terlebih dahulu. Campuran yang masih kasar digoreng lagi hingga garing, kemudian ditumbuk semula seperti proses yang terdahulu hingga kesemuanya sempurna menjadi serbuk yang halus. 
  • Serbuk tersebut kemudian dicampur dengan setengah cawan air suam diminum tiap-tiap pagi atau malam sebelum atau selepas makan. Ramuan ini berguna untuk memecahkan angin yang ada di dalam badan dan memanaskan badan yang sejuk
4) Petua paling penting

Satu lagi petua dari yang diperolehi dari Saidina Ali Bin Abi Tholib karramallahuwajhah, Saidina Ali berkata :




Dengar tu...


"Apabila anda hendak makan epal, hidulah baunya kemudian barulah makan epal tersebut. Kerana apabila anda melakukan demikian, setiap penyakit dan bahaya akan dihilangkan dari tubuh anda dan segala sesuatu yang disebabkan oleh ANGIN akan lenyap"

Jadi jom kita praktikkan petua Saidina Ali nih.... Apabila hendak mula makan. Kita hidu semua bau makanan supaya 'Angin dan punca penyakit' dalam makanan boleh hilang.... Insyaallah. Emmm patut la Papa Joe selalu hidu dulu makanan yer kalau kita tengok masa Master Chef tu.... Agaknya dia pun amalkan kottttt.


239 ulasan:

  1. salam,petua saidina ali psal epal tu,epal hjau or merah?

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam khairi, maaf lambat balas. bz skt skrg. setakat yg sy tahu epal apa pun ok. mmg le kta byk dgr epal hijau lbh baik dr merah tp menurut sumber dlm tv1 tu hari sy dpt tahu epal hijau/merah mempunyai kelebihan yg hampir sama. So tak kisah le kan mana2 pun janji yg baik tak salah kita cuba amalkan. harap2 kita akan sihat kerananya aaamiin :)

      Padam
    2. Terima kasih atas perkongsian ilmu ini. Moga dapat saya praktikkan untuk buang angin sendawa... herk....herk...

      Padam
    3. sib baik sendawa. klu yang satu lg tu habis org lari sbb busyukkk hahahah ;)

      Padam
    4. ler..kata epal buah yang bawak angin..camno tu?

      Padam
    5. selamat pagi nak tanya saya ni angin banyak dan tak pandai nak keluar kan angin..skng ni saya ada minum susu kambing yang di campur dengan buah kurma baru start seminggu tapi dalam 2 hari ni tetiba rak boleh nak masuk makanan apa2.bila nak makan rasa loya dan nak muntah perut da rasa sakit tapi still tak bley masuk apa2 makanan.tolong beri tunjuk ajar

      Padam
  2. Terima kasih..saya akan cuba pilih mana2 yang sesuai dgn badan saya..

    BalasPadam
    Balasan
    1. most welcome :) harap-harap berjaya le kay. angin tak der badan sihat kerja pun ligat le kan.... :D

      Padam
  3. angin disebabkan oleh perubahan emoasi payah nak keluar.... hmmmm patutla angin liat sgt nak kluar dr badan saya. saya cepat panik dan selalu fikir benda2 buruk akan berlaku pada saya atau keluarga. ni perut tengah berangin skrg ni. nak cuba rendam garam la. bawang putih dan halia dah cuba tapi tak berkesan.
    thanks for the info.

    BalasPadam
    Balasan
    1. biasa le kita org perempuan ni mmg bab risau2 ni tahap tertinggi punya. mungkin didorong rasa kasih yg tinggi pd ahli keluarga tu yg mcm tu kan. tp cuba tenangkan diri dgn berserah pd Allah sbb Dia lbh tahu semuanya cuma moga Dia lindungi keluarga kita dari sebarang mara bahaya aaamiin.

      moga kak long sihat dan cuba2 tenangkan diri kay. masalah mmg ada tp kalau kita tenang jiwa pun pun tenteram, kesihatan akan pulih sedikit2 & turut penting awet muda nanti heheh

      Padam
  4. salam wbt saya nak tanya, minuman colon cleanser tu macam mana ya?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam... minuman colon cleanser boleh dicari kat farmasi. kata orang tak sedap tp sy tak le pernah try sbb org kata kena puasa makan yg lain2 kena minum yg itu je. entah le. Kalau nak buat sendiri try campuran epal hijau, carrot, halia, celery dengan timun yang dikisar halus. minum semua sebelum breakfast. tp tak semua org menjadi cara ni sbb sy pernah try. tak jd pun. mungkin mcm yg dikata empuk sangat sampai angin tak sanggup tinggalkan badan nih heheh

      Padam
  5. Balasan
    1. most welcome dear... :) tq back coz sudi singgah sini

      Padam
  6. Salam. Tumpang tanya, kalau dgn cara berbekam dpt x keluarkan anging dr badan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam... ada yg kata boleh. Cik yang tengah goreng sayur boleh le rujuk dengan pihak2 yg buat biz nih yer. sy nak maklumkan lbh lanjut tak le pandai mana sangat. sekadar berkongsi apa yg dpt je ahaks* :)

      Padam
    2. Serta merta akan hilang..tetapi silap makan angin pun dtg la blk hehehe 7 kali dh sy bekam...

      Padam
    3. Serta merta akan hilang..tetapi silap makan angin pun dtg la blk hehehe 7 kali dh sy bekam...

      Padam
    4. Serta merta akan hilang..tetapi silap makan angin pun dtg la blk hehehe 7 kali dh sy bekam...

      Padam
  7. Perut sy slalu rasa tak selesa,sejak dua menjak ni rasa loya dan muntah.nak makan pn da tak de selera.pe y sy kena amalkan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. mungkin angin dalam badan tu. cuba petua yang ada kat dalam artikel yang dikongsikan. takkkk pun cecuba test pregnency. mana le nak tahu kan tumpang happy saya :)

      Padam
  8. terima kasih ats info yg berguna ni....dulu sy xmcm ni. bila kena penangan angin ni, rasa xselesa sgt. sy minum susu hmpir setiap hr sbb nk tmbhkan berat badan & utk kekuatan tulang. tp susu blh tmbhkan angin pulak yea. bru tau....mmm dan satu lg mmg cpt tension, risau mybbkan xde selera nk mkn ------. pgmbilan mknn x teratur. sbb tu lah byk angin

    BalasPadam
    Balasan
    1. susu mmg baik tp setiap makanan yg kita ambil kena le berpada2. jg kesihatan ya

      Padam
  9. asalamualaikum,terima kasih lah,dengan maklumat yang diberikan,memang bagus,saya memang mengalami masalah angin nie,sesak nafas rasa nya.sakit kepala pening,sakit tengkuk.mood x payah citer lah,memang baddd..tapi bila bca blog nie,relex ckit,.sbb nye" banyak jer orang mengalami masalah yang sama macam saya rupanye.." so bersabar.dan ikhtiar.. tq :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. yup bersabar & berikhtiar moga2 ianya pulih seperti sediakala. paling penting jaga pemakanan. nak pulak semakin berusia ni kan :) moga ceria selalu

      Padam
    2. Bila baca di sini...ramai rupanya yg ada masalah angin sama macam saya.. sgt susah nak hilangkan...betul..tak boleh silap makan pon. Datang la angin tu.. sy cuba mcm2..berurut..berbekam..makan ubat homeopati. Madih berusaha. Saya pon sampai ke tahap ganggu rentak jantung.. terkejut sungguh...tp Alhamdulillah bila stress test dan ecocardiogram ok.. masalah utama skarang ialah angin

      Padam
    3. Tu laa saya pn skarang tngah mgalami dlm situasi yang sama.. takut dan suka berfikir macam macam.. nk try laa.. mudah2 mnjadi..

      Padam
  10. Salam.angin sy truk lepas beranak mac lepas.attack jntung skali...tibe2 jntung jd laju.sy smpai igt kne sakit jntung tp bile xray jntung doc ckp jntung kuat.kne anxiety disorder ..kemurungan n tkt nk g kje.ni tahap angin yg dh teruk.perut selalu pedih ya Allah.tahla..lepas ni nk cr org yg leh buang bisa buang angin..xtahan lg.cuma mengharapkan Allah bg kekuatan.. :(

    BalasPadam
    Balasan
    1. Allahu Akhbar.. Simpati saya dengar cerita Izzul Azlynne tu. Kami doakan agar semuanya akan bertambah baik & dikuatkan semangat. Banyak2 berdoa & cuba satu petua yang Ustaz Kazim berikan (sy cuma pjgkan mungkin berkesan): Baca surah Fatihah sebanyak 7x pada sebaldi air. Potong 3 biji limau nipis dan basahkan keseluruh badan sambil berdoa. Ratakan ya. Mudah-mudahan segala yang buruk dijauhkan Allah & kesihatan semakin pulih hendaknya :)

      Padam
    2. Asalamualaikum izuzul Azlynne,saya simpati gak masalah awak..saya pun kena cam awak gak.g hospital darah ok,jantung ok..jantung macam nak pecah jer...

      awak,saya cadangkan awak gi perubatan islam lak insyaallah dengan Izin Allah

      Padam
    3. Allahu Akhbar..yer ke Syed. Ramai rupanya yg kena mcm ni rupanya. Saya & keluarga 2 Puteri doakan semuanya akan pulih seperti sediakala & dilindungi Allah selalu..

      * Thanks Syed atas perkongsian & saranan

      Padam
    4. salam, awk da ok ke.sy sedang mengalami..0173010258

      Padam
    5. Salam, awak da ok ke?.saya tengah mengalaminya.boleh berkongsi.0173010258

      Padam
    6. Sy dlu pun lpas bsalin ank bongsu kna mcm awk jgk..doktor suspek jntng sbb laju n rntak x sama.bnyk kali msuk wad sbb stress n ketakutan melampau..9thun sya mengalaminya smp lh lpas tu dgn izin dan doa pd Allah yg x ptus2,sy sembuh dr masalah tu.tp gastrik n angin msh ada,tp x teruk mcm dlu.

      Padam
  11. Salam.. Terima kasih atas perkongsian ilmu, sy juga ada mengalami angin dalam badan yg buat sy rasa loya dan sendawa selepas makan, lg teruk kalau makan lambat. Cuma sy nak tanya, berapa lama masa diambil utk penyakit ni sembuh sbb rasa xselesa tu buat sy jarang keluar rumah sbb xconfident.

    BalasPadam
  12. Salam.tq atas info.syed dan azlyn.sy dh alami bnda ni dh dkt stahun.pert sakt kerap sndawa.kepala peng.mood x ada.tbe2 mcm nk tmbng je..semua ujian dah buat yg blum maskan kmera dlm pert je.ada dr kata jgak anxiety,ada kata gstrk,stres,wallahualam..sblmmni sy ceria je n keje pun perform.tpi skrg smua dh keliru.ujian allah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Same la ngn sy...duk temenung kt rumh ok je.tp bile drve je kete terus kene..

      Padam
    2. Same la ngn sy...duk temenung kt rumh ok je.tp bile drve je kete terus kene..

      Padam
    3. Same la ngn sy...duk temenung kt rumh ok je.tp bile drve je kete terus kene..

      Padam
    4. Sy pon sme gk bile drive sllu jadi.. Mula dri perut kmudian jd sesak nfs n nk sendawa je

      Padam
  13. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  14. Penawar angin dalam badan jom singgah anginohangin.blogspot.com

    BalasPadam
  15. salam, thanks for info.. good info . penting utk sy ada masalah angin dalam badan..
    thanks a lot.

    BalasPadam
  16. Tak sangka teruk juga penangan gastrik ni kan..saya dh hampir 5 bulan kena.Allah je yg tau betapa seksanya.Bila dtg angin tu mmg pikir yg buruk2 je,rasa mcm nak mati dan risau x menentu. Lepas 2x ambik ubat gastrik di klinik skrg saya try homeopati plk.Mmg gastrik ni sgt berkait rapat dgn anxiety.

    BalasPadam
  17. Saya juga kerap mengalami masalah angin ni..selalunya makanan yg sedap, lg buatkan banyak angin..bl diserang angin ni, mula rase sesak nafas, nk duduk xselesa, nak bangun pulak sakit bahagian ulu hati..nak amalkan minum halia @ air lada hitam, kesian pulak dekat anak yg masih menyusu badan..tapi saya amalkan minum air lemuju je..sampai bawa sebotol dkt ofis..huhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya pon ada minum air jemuju, berkesan sementara lepas tu kena balik

      Padam
  18. Cuba try supplement dr shaklee..ok

    BalasPadam
  19. terima kasih info nya.. ^^

    saya sebelum ni tak pernah kena angin. Sehari tu saya kena urut sebab tangan terkehel tak boleh gerak. sakit. Macik urut , urut kan saya. banyak jugak angin keluar. Dia kata byk angin ni. Lepas dr hari tuh, sy selalu kena angin. Rasa mcm rongga bdn dh tbukak. sampai angin bole masuk. hehehe. Sampai skrg, badan sy selalu angin, lebih2 naik kt kepala. Mana2 bhagian sy picit/urut, mesti sendawa. lebih2 kt kening n tengkuk. tapi tak puas ! kepala jd pening. kaedah sy just urut sendri spu minyak panas. Dgn info yg ada ni, sy cuba la, w/pun sy tak suka minum2 mcm herba ni. tau, rasa tak sedap. takpe, yg pntg, kasi ringan sikit badan & kepala ni dr angin2..

    Tq

    BalasPadam
  20. assalam...akak...kalau sya msalah angin ni akan jadi bila sya dduk dlam tmpat sjuk....klau kluar je dri tmpat yg sjuk...msti sya x leh nk mkan, muntah, demam n badan jadi x larat......

    BalasPadam
  21. Asslm...sy jg mengalami mslh angin dlm bdn. Bila per gi klinik..doc ckp gastrik. Yg pelik perut x sakit...cuma senak. .penuh angin & kdg2 bila bernama mcm x sampai. Da macam2 supplement sy ambil..yg terkini sy amalkan spirulina elken...Dr xinerji..& ester c. Tapi angin masih jg bnyk dlm bdn..perut..belikat. Kepala jd pening. Selera mkn jg kurang hgga bdn sy agak susut.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam,isteri saya mengalami seperti awak sebiji..kena plak di bulan puasa...sudah hmpir 1 minggu lebih kena...g klinik dokutor cakap gastrik,doktor ckp angin dh naik sampi ke dada dan menekan skit paru2 sbb tu rasa sesak nafas skit..doktor bg la ubat angin bagai tp tk jln pn...saya google2 jumpa penawar Probiotic...semalam br bg isteri saya mkn 2 peket...progress belum ada lg...nk tgk dia hbs kn sekotak dulu tgk camna...b kenaan produk probiotic saudari leh google apa itu probiotic

      Padam
  22. Tmpg tnye...klu bdn ada angin akn selalu rs sesak nafas ke?sbb sy mmg selalu ssh nk bernafas..p doktor katanya gastrik..mkn ubat doktor pn x jln..g berurut lak katanya medu angin n blh ilang...mmg x selesa klu dtg ssh bernafas tu..nk kuar jln2 pn x yakin..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Husna, ada ketikanya mmg akan rasa sesak nafas. Saya jarang makan ubat doctor. Saya ke farmasi dan saya akan cari sweetcon (ubat gastrik dan angin)....selepas minum ubat tu mmg akan sendawa yang besar dan badan akan jadi selesa. cubalah...

      Padam
    2. Tq luke carliff..sy akn cuba nnt sbb sgt x selesa klu time sesak nafas tu..

      Padam
  23. Assalamualaikum....saya seorang lelaki yg berisi. Suatu hari saya susah nak bernafas dan saya jadi panik. Apabila saya merujuk ke Hospital Besar, doktor buat pemeriksaan rapi. ECG, Stress Test la sbb Doc suspect saya ni mengidap sakit jantung. Setelah beberapa ketika, Doc sahkan yang saya ni mengidap GASTRIK. Saya gelak besar sampai doc kehairanan. Mana mungkin orang GEMUK cam saya ni boleh dapat GASTRIK bukan sakit JANTUNG. Setelah Doc jelaskan baru saya faham. PEMAKANAN. Betul apa yg dikongsikan diatas. Jaga pemakanan, cara pemakanan, makan kene teratur.

    Pengalaman saya merawat sakit angin ni dengan berPUASA. Amat menghairankan saya kerana ketika saya berpuasa, saya tidak mengalami masalah untuk berpuasa. Badan saya tidak berangin seperti biasa. Malah lagi selesa.

    Saya sekadar ingin berkongsi pengalaman :)
    Assalamualaikum

    BalasPadam
  24. Assajuamualaikum nak tanya kalau kembung perut setiap malam apa petua yang bagus untuk menghilangkan nya ya.

    BalasPadam
  25. Sejak dua hari lepas saya rasa sakit tengkuk dan perut. Semalam saya minum air suam 2 gelas lepastu asyik sendawa je. Saya tidur, esoknya saya pergi ke sekolah. Balik sekolah je baru sedar yang rasa sakit dah hilang terus. Tak payah nak guna petua susah susah Alhamdulillah minum air suam je pun dah elok hehe

    BalasPadam
  26. as salam.. sy dh mengalami loya dh hampir 3 bulan.. dh pergi klinik brape kali. masih tak sembuh jugak. kadang2 bila kawan ajak keluar, dh rasa beban dh nak keluar. byk event yg sy tak dapat join gara2 penyakit ni. tak tau sbb apa. arap ada tips2 yg bole ringankan sikit pengakit loya ni.. -memerlukan

    BalasPadam
  27. assalam.. saya juga pon terkena angin dalam badan.. loya2.. sakit tengkok dan bahu.. sengal otot.. kurang selera makan batuk yg berpanjangan.. saya cuba merawat sakit saya di http://www.alhidayah-medic.com/ dan skrang semaikin pulih... saya terkena benda halus dalam badan.. selagi x dikeluarkan selagi tu angin dalam badan tidak pulih.. saya berharap rakan2 cuba ikhtiar kat sana..

    BalasPadam
  28. dh brapa lama buat rawatan tu azizan abdul rahman

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya dah buat rawatan dalam seminggu lebih... susulan lagi 2 minggu..

      Padam
    2. Assalam tn azizan..macamana rawatan tn di klinik alhidayah skrg?

      Padam
    3. Assalam tn azizan..macamana rawatan tn di klinik alhidayah skrg?

      Padam
  29. sy dh alami masa f 2..skarang dh keja..lepas bsalin anak ketiga ni makin teruk..perut selalu berangin,pening,sesak nafas tk yah citer mmg tk leh bgun..sapu minyak .angin dulu ....sampai bjam2 nk tahan.setiap masa rs mcm tu..mmg dh byk hospital dh cek..buat ECG dah 4kli tk de apa..nk krja pun tk de mood..dh pelbagai petua,urut pun tk jln.

    BalasPadam
  30. KHASIAT BUAH TUNJUK LANGIT

    Swietenia Atau pun dipanggil buah tunjuk langit merupakan genus pokok dari keluarga chinaberry, Meliaceae. Genus ini dinamakan sempena nama seorang doktor Austria - Belanda Gerard van Swieten (1700-1772).

    3 BAHAN AKTIF PENTING

    FLAVONOIDS daripada kandungan khasiat buah tunjuk langit semakin terkenal di kalangan para saintis dunia dengan keupayaannya meninggikan dan meningkatkan taraf kesihatan manusia. Ia terdapat di dalam pelbagai jenis tumbuh-tumbuhan dan buah-buahan termasuk tumbuhan herba yang dikenali ramai iaitu Ginkgo biloba dan Eurycoma longifolia (Tongkat Ali). Bahan Flavonoids yang tinggi di dalam buah Mahogany mengandungi bahan enzim semulajadi yang dapat merangsang pembukaan pembuluh darah bagi melancarkan perjalanan darah ke seluruh badan serta membekalkan nutrisi dan oksigen lalu bertindak sebagai enzim anti- pengoksidaan.

    SAPONINS adalah enzim semulajadi yang wujud di dalam khasiat buah tunjuk langit seperti sabun atau pelincir yang membantu melicinkan perjalanan darah keseluruh tubuh badan. Saponins di dalam buah Mahogany dapat mengurangkan lemak dan kolesterol pada dinding saluran darah bagi melancarkan perjalanan darah. Keadaan ini akan membantu menguatkan fungsi jantung di mana peningkatan sistem imuniti dan pengurangan tahap pembekuan gula dalam darah akan berlaku. Kandungan bahan Saponins yang tinggi ini juga boleh didapati di dalam makanan herba yang disanjungi dunia iaitu herba Ginseng Panax.

    BITTER ALKALOIDS di dalam Buah Tunjuk Langit ada unsur organic yang mempunyai sifat perubatan semulajadi. Buah ini adalah amat pahit jika dimakan begitu sahaja. Rasanya pahit adalah disebabkan oleh kandungan bitter alkaloids yang tinggi di mana ia membuatkan darah di dalam badan berasa pahit dan membantutkan pertumbuhan pelbagai jenis virus dan bakteria yang menjadi penyebab utama kepada pelbagai jenis penyakit. Ini akan membantu pembinaan secara matang sel-sel darah putih di dalam tubuh manusia untuk memperkukuhkan sistem imunisasi tubuh badan bagi menghalang dari serangan organisma-organisma yang tidak baik.

    Fungsi-Fungsi Utama Flavonoids

    Mengurangkan tahap gula dalam darah
    Menyeimbangi kandungan gula dalam darah
    Memperbaiki kelancaran peredaran darah
    Menyingkirkan redikal bebas dalam tubuh badan
    Memperbesarkan dan menguatkan keanjalan saluran darah
    Mengurangkan kandungan kolestrol yang tidak baik di dalam darah

    Fungsi-Fungsi Utama Saponins
    Mempertingkatkan daya tubuh badan (daya imuniti)
    Merangsangkan perembesan insulin dari pankrias
    Mempertingkatkan fungsi pembinaan darah
    Menangani kekejangan otot di dalam saluran pernafasan
    Melancarkan sistem saluran pernafasan
    Mempertingkatkan daya penghasilan sperma kaum lelaki
    Memperbaiki sistem peredaran darah
    Menyah toksid dalam badan (detoksifikasi)
    Mengelakkan kemabukan dan keracunan
    Mententeramkan fikiran dan otak

    BalasPadam
  31. Salam...Sy ada menjual buah tunjuk langit gred A..sekitar 250 biji sehinga 300 biji sebungkus harga cuma rm30....cepat dan pantas sy hantar guna kan pos laju.call or msg sy xpun wasap sy kt 0174687570(mohd zuhairi)

    Kebaikan buah tunjuk langit terlalu banyak...melancarkan darah...buang angin..pulih kn tenaga batin untuk lelaki..meningkatkan tenaga dan mencergaskan badan bagi lelaki dan wanita yang berumur berkesan lebih hebat berbanding tongkat ali...mencuci buah pingang..kurangkn kolestrol..menurunkan darah tingi..buah ini selamat di makan...rahsia rahsia orang terdahulu untuk kekal sihat..berasal dari pohon mahogany di dalam hutan

    Buah tunjuk langit mempunyai nilai perubatan yang tinggi, disahkan melalui kajian saintifik oleh ahli Biokimia Amerika, Dr Larry Brookes (1996). Kebelakangan ini ia telah digunakan oleh pakar perubatan dan doktor dalam bidang perubatan dan diiktiraf sebagai antara makanan kesihatan terbaik.

    Buah yg sy jual adalah asli...bukan pil bukan kapsul tapi dalam bntuk biji2 kuaci mahogany....sehari cukup sebiji untuk kesihatan.sesiapa pun boleh amal kan...
    Keluaran sy adalah asli..nama syarikat sy JUTAWAN HERBS NO PENDAfTARAN SYARIKAT SAYA PG 0346818-W NAMA PEMILIK MOHD ZUHAIRI BIN NOORDIN

    BalasPadam
  32. Terima kasih atas perkongsian. Baru tau rupanya tapak kaki sejuk sbb angin~ lately selalu tapak kaki rasa sejuk, nk kata demam x.. tp memang perasan yg skrg ni selalu berangin. kadang nk tidur pun x selesa. rasa mcm semput, dada sesak, dah la xselera nak makan... bila urut baru rasa lega, angin kuar ikut mulut. maaf ckp, susah nk ken*** la, jd xselesa bila badan penuh angin tp xleh kuar.

    BalasPadam
  33. Terima kasih atas perkongsian boleh cuba ni...

    BalasPadam
  34. Tq ats tip2 yg Sgt berguna..

    BalasPadam
  35. saya sekarang mengalami simptom panas dalam perut.lepas tu mudah lapar.kdg2 tibe2 angin naik sebelah bdn sakit kepala menyebabkan kepala sakit sebelah x hilang2.lgpun sy br lepas operate buang hempedu.ade sesape pernah mengalami x..0173010258

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam... sy pun ada buang hempedu.. april 2014.. dah setahun.. selepas sy sakit btu kt hempedu mmg badan berangin jer.. sdgkn sebelum nie x penah sendawa teruk mcm sekarang.. lepas buang hempedu.. alhmdlh.. sakit yg sgt dasyat masa ada batu tu dah x de...cumanya sekarang masalah angin dlm badan x penah selesai... mmg rasa lesu.. penat keluarkan angin bila sendawa.. bila angin rasa mual nk muntah.. lepas mkn mst perut x selesa jer sbb angin.. bru bpe hari nie.. sy rasa mcm ketat nk bernafas.. mcm sesak nafas.. risau sgt..lepas google2 sy rasa puncanya sbb angin jgk.. sbb hempedu dah x de..so mkana berlemak.b berminyak x boleh nk hadam dgn elok..so mknan dlm usus keluarkan gas.. sbb 2.kerap berangin.. hmm.. yg penting kita kena jaga mkn.. tambahan pula.kita yg dah x de.henpedu.nie...=(.. dah la x reti2 nk.pantang mkn... layan je daging ayam bgai.. santan..ishh..risau pulak... x reti serik2..

      Padam
    2. Kalau nk share2.pngalaman... boleh la whatsapp sy.. 0134467013..

      Padam
  36. Saya pun x tau samada saya kena gastrik atau tak.saya selalu sendawa..perut kembung..mudah sesak nafas gak..perut asa mcm salu penuh je.ade mual2..mudah lesu n mengah serta lemah bdn.dh salu sgt dh saya xpat pegi keje ni sbb masalah ni btul2 mengganggu.ade sesiapa tau n dpt agak2 sakit saya ni?

    BalasPadam
  37. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  38. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  39. Setiap penyakit ada penawarnya...dan Allah telah janjikan didlm alquran kecuali mati...saya pengidap gastrik angin dua thn lps...lps cuba produk forever living aloevera gel,dan artic sea dan bee pollen saya dah sembuh sepenuhnya dgn izin Allah..alhamdulilah...produk ni dah 30thn dimsia tp ramai yg xtahu..dan bkn sahaja dimsia malah di157 ngr termasuk tanah arab...produk ni sgt natural krn berasaskan aloevera n pemakanan sunnah spt madu,zaitun,delima dsb...utk mndpt kesembuhan kita perlu penawar dan konsep rawatan yg btul..kita kna thu punca penyakit n cara merawatnya..80% punca penyakit adalah berpunca dr usus yg kotor..rasullulah saw tlh bersabda setiap penyakit berpunca dr perut...jd sebab itu kita perlu cuci.usus kita sb segala penyakit berpunca dr situ..jd cucilah usus kita dgn aloevera gel dan didlmnya mengandungi sejenis bhn yg dipanggil seponin iaitu sejenis sabun yg boleh mencuci dinding usus kita dan menyahtoksin yg melekat pd dinding usus kita...bila usus bersih bru zat makanan yg kita mkn dpt diserap kedinding usus kita n meningkatkan sistem imun kita dan menjadikan badan kita bertenaga sepanjang msa.berminat ttg produk sila whatsapp saya dino 0148111556 en lan

    BalasPadam
  40. Setiap penyakit ada penawarnya...dan Allah telah janjikan didlm alquran kecuali mati...saya pengidap gastrik angin dua thn lps...lps cuba produk forever living aloevera gel,dan artic sea dan bee pollen saya dah sembuh sepenuhnya dgn izin Allah..alhamdulilah...produk ni dah 30thn dimsia tp ramai yg xtahu..dan bkn sahaja dimsia malah di157 ngr termasuk tanah arab...produk ni sgt natural krn berasaskan aloevera n pemakanan sunnah spt madu,zaitun,delima dsb...utk mndpt kesembuhan kita perlu penawar dan konsep rawatan yg btul..kita kna thu punca penyakit n cara merawatnya..80% punca penyakit adalah berpunca dr usus yg kotor..rasullulah saw tlh bersabda setiap penyakit berpunca dr perut...jd sebab itu kita perlu cuci.usus kita sb segala penyakit berpunca dr situ..jd cucilah usus kita dgn aloevera gel dan didlmnya mengandungi sejenis bhn yg dipanggil seponin iaitu sejenis sabun yg boleh mencuci dinding usus kita dan menyahtoksin yg melekat pd dinding usus kita...bila usus bersih bru zat makanan yg kita mkn dpt diserap kedinding usus kita n meningkatkan sistem imun kita dan menjadikan badan kita bertenaga sepanjang msa.berminat ttg produk ni sila whatsapp kpd saya en lan..tq

    BalasPadam
  41. Setiap penyakit ada penawarnya...dan Allah telah janjikan didlm alquran kecuali mati...saya pengidap gastrik angin dua thn lps...lps cuba produk forever living aloevera gel,dan artic sea dan bee pollen saya dah sembuh sepenuhnya dgn izin Allah..alhamdulilah...produk ni dah 30thn dimsia tp ramai yg xtahu..dan bkn sahaja dimsia malah di157 ngr termasuk tanah arab...produk ni sgt natural krn berasaskan aloevera n pemakanan sunnah spt madu,zaitun,delima dsb...utk mndpt kesembuhan kita perlu penawar dan konsep rawatan yg btul..kita kna thu punca penyakit n cara merawatnya..80% punca penyakit adalah berpunca dr usus yg kotor..rasullulah saw tlh bersabda setiap penyakit berpunca dr perut...jd sebab itu kita perlu cuci.usus kita sb segala penyakit berpunca dr situ..jd cucilah usus kita dgn aloevera gel dan didlmnya mengandungi sejenis bhn yg dipanggil seponin iaitu sejenis sabun yg boleh mencuci dinding usus kita dan menyahtoksin yg melekat pd dinding usus kita...bila usus bersih bru zat makanan yg kita mkn dpt diserap kedinding usus kita n meningkatkan sistem imun kita dan menjadikan badan kita bertenaga sepanjang msa.

    BalasPadam
  42. Saya pun mengalami masalah yg sama macam kebanyakan anda semua.. Saya amalkan minum teh jiaogulan sebagai makanan dalaman dan juga gel dolla cantek utk luaran.. Alhamdulillah angin banyak dikeluarkn dan badan rasa leger...skrg disamping menggunakan, saya juga menjadi agen jugak menjual produk dolla cantek ini yg serba guna.. Ibarat first aid yg perlu ada di setiap rumah utk kegunaan luaran.. Jika berminat whatsapp saya(012-3639658)

    BalasPadam
  43. Saya pun mengalami masalah yg sama macam kebanyakan anda semua.. Saya amalkan minum teh jiaogulan sebagai makanan dalaman dan juga gel dolla cantek utk luaran.. Alhamdulillah angin banyak dikeluarkn dan badan rasa leger...skrg disamping menggunakan, saya juga menjadi agen jugak menjual produk dolla cantek ini yg serba guna.. Ibarat first aid yg perlu ada di setiap rumah utk kegunaan luaran.. Jika berminat whatsapp saya(012-3639658)

    BalasPadam
  44. As salam.. sy da dkt 1bln alami penyakit ni..bermcm2 ubat sy try ..tp still xleh nk bernafas dgn baik.. ada sape yg bole suggest apa yg ubt terbaik utk sy

    BalasPadam
    Balasan
    1. As salam....nk tnye awak sakit bile ade angn awak susah nk bernafas ke....trk nfs pnjng xpuas ke...

      Padam
    2. As salam....nk tnye awak sakit bile ade angn awak susah nk bernafas ke....trk nfs pnjng xpuas ke...

      Padam
  45. Assalam... ni sy nk bgtahu...yg psl sunnah tu x btol..ia adlh fitnzh terbesar kpd Nabi muhammad...saya baca al islam...

    BalasPadam
  46. Aku ni byk angin gak dlm bdn..mkn gak bawang..halia..berurut tiap mlm tp angin ni mmg masih melekat gak dlm bdn aku..makin jugak aku ni ade asma..makin hebatlah rasa sesak nafas aku..aku dh nak gila dgn pnyakit angin dan sesak nafas yg x henti ganggu hidup aku..makanan pun byk pantang..berat bdn aku dh makin kurang sbb dh byk sgt pantang mkn..mkn ni x bole..mkn tu x bole..silap mkn skit masuk angin..sesak nafas lah..mmg bole jadi gila kalau dh kena pnyakit cmni.mcm aku ni skrg lah..tiap hari bergelut dgn sesak nafas smpai rase nak bunuh diri je dgn pnyakit bodo ni.masuk kuar hospital doktor just kate gastrik n xde ape2 pun..kalau xde ape2 xkan aku rase nak gila dgn pyakit sesak nafas ni??mkn ubt gastrik, sedut inhaler pun...msih cmni gak aku.ntah...dh bosan dah hidup cmni.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cuba join wassap group saya insyaallah boleh diubati 0147136409 addy...sy pun sedang mnjalani rawatan alhamdulilah makin pulih

      Padam
    2. Buat ashieta, jngan mcm gtu. Kekadang angin ada kaitan dgn pnyakit panik attack, Cuba rujuk pakar psikteri dia ada ubat khusus until org2 mcm kits ni.

      Padam
    3. Teman rajin2 rendam kaki dgn air hangat (yg boleh tahan)...bila badan berpeluh badan rasa selesa...berendam kaki smbil minum air suam....hrp2 dpt membantu...

      Padam
  47. KHASIAT BUAH TUNJUK LANGIT

    Swietenia Atau pun dipanggil buah tunjuk langit merupakan genus pokok dari keluarga chinaberry, Meliaceae. Genus ini dinamakan sempena nama seorang doktor Austria - Belanda Gerard van Swieten (1700-1772).

    3 BAHAN AKTIF PENTING

    FLAVONOIDS daripada kandungan khasiat buah tunjuk langit semakin terkenal di kalangan para saintis dunia dengan keupayaannya meninggikan dan meningkatkan taraf kesihatan manusia. Ia terdapat di dalam pelbagai jenis tumbuh-tumbuhan dan buah-buahan termasuk tumbuhan herba yang dikenali ramai iaitu Ginkgo biloba dan Eurycoma longifolia (Tongkat Ali). Bahan Flavonoids yang tinggi di dalam buah Mahogany mengandungi bahan enzim semulajadi yang dapat merangsang pembukaan pembuluh darah bagi melancarkan perjalanan darah ke seluruh badan serta membekalkan nutrisi dan oksigen lalu bertindak sebagai enzim anti- pengoksidaan.

    SAPONINS adalah enzim semulajadi yang wujud di dalam khasiat buah tunjuk langit seperti sabun atau pelincir yang membantu melicinkan perjalanan darah keseluruh tubuh badan. Saponins di dalam buah Mahogany dapat mengurangkan lemak dan kolesterol pada dinding saluran darah bagi melancarkan perjalanan darah. Keadaan ini akan membantu menguatkan fungsi jantung di mana peningkatan sistem imuniti dan pengurangan tahap pembekuan gula dalam darah akan berlaku. Kandungan bahan Saponins yang tinggi ini juga boleh didapati di dalam makanan herba yang disanjungi dunia iaitu herba Ginseng Panax.

    BITTER ALKALOIDS di dalam Buah Tunjuk Langit ada unsur organic yang mempunyai sifat perubatan semulajadi. Buah ini adalah amat pahit jika dimakan begitu sahaja. Rasanya pahit adalah disebabkan oleh kandungan bitter alkaloids yang tinggi di mana ia membuatkan darah di dalam badan berasa pahit dan membantutkan pertumbuhan pelbagai jenis virus dan bakteria yang menjadi penyebab utama kepada pelbagai jenis penyakit. Ini akan membantu pembinaan secara matang sel-sel darah putih di dalam tubuh manusia untuk memperkukuhkan sistem imunisasi tubuh badan bagi menghalang dari serangan organisma-organisma yang tidak baik.

    Fungsi-Fungsi Utama Flavonoids

    Mengurangkan tahap gula dalam darah
    Menyeimbangi kandungan gula dalam darah
    Memperbaiki kelancaran peredaran darah
    Menyingkirkan redikal bebas dalam tubuh badan
    Memperbesarkan dan menguatkan keanjalan saluran darah
    Mengurangkan kandungan kolestrol yang tidak baik di dalam darah

    Fungsi-Fungsi Utama Saponins
    Mempertingkatkan daya tubuh badan (daya imuniti)
    Merangsangkan perembesan insulin dari pankrias
    Mempertingkatkan fungsi pembinaan darah
    Menangani kekejangan otot di dalam saluran pernafasan
    Melancarkan sistem saluran pernafasan
    Mempertingkatkan daya penghasilan sperma kaum lelaki
    Memperbaiki sistem peredaran darah
    Menyah toksid dalam badan (detoksifikasi)
    Mengelakkan kemabukan dan keracunan
    Mententeramkan fikiran dan otak

    BalasPadam
  48. Salam...Sy ada menjual buah tunjuk langit gred A..sekitar 250 biji sehinga 300 biji sebungkus harga cuma rm30....cepat dan pantas sy hantar guna kan pos laju.call or msg sy xpun wasap sy kt 0174687570(mohd zuhairi)

    Kebaikan buah tunjuk langit terlalu banyak...melancarkan darah...buang angin..pulih kn tenaga batin untuk lelaki..meningkatkan tenaga dan mencergaskan badan bagi lelaki dan wanita yang berumur berkesan lebih hebat berbanding tongkat ali...mencuci buah pingang..kurangkn kolestrol..menurunkan darah tingi..buah ini selamat di makan...rahsia rahsia orang terdahulu untuk kekal sihat..berasal dari pohon mahogany di dalam hutan

    Buah tunjuk langit mempunyai nilai perubatan yang tinggi, disahkan melalui kajian saintifik oleh ahli Biokimia Amerika, Dr Larry Brookes (1996). Kebelakangan ini ia telah digunakan oleh pakar perubatan dan doktor dalam bidang perubatan dan diiktiraf sebagai antara makanan kesihatan terbaik.

    Buah yg sy jual adalah asli...bukan pil bukan kapsul tapi dalam bntuk biji2 kuaci mahogany....sehari cukup sebiji untuk kesihatan.sesiapa pun boleh amal kan...
    Keluaran sy adalah asli..nama syarikat sy JUTAWAN HERBS NO PENDAfTARAN SYARIKAT SAYA PG 0346818-W NAMA PEMILIK MOHD ZUHAIRI BIN NOORDIN

    BalasPadam
  49. Semua masalah angin diatas tu sama mcm saya,,dah rasa malas nak cuba apa2 suplement lg...ntahlah berserah kat allah jer..kaku ada yg nak kongsi 0147136409 eddi...

    BalasPadam
  50. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  51. Assalamualaikum. Memang tengah berangin ni . Makan terung! Belikat sakit .Ni lps baca blog ni nak turun ke dapo nak cari epal, halia dan carrot. Xboleh tahan dah. Kerja seharian terjejas. Terima kasih kerana berkongsi ilmu.

    BalasPadam
  52. sampai nak muntah sy kalau perut masuk angin ni. bawang putih tu ok pernah try

    BalasPadam
  53. pernah try berurut. bagus juga untuk buang angin

    BalasPadam
  54. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  55. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  56. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  57. Assalam..byk tips.mohon brrkongsi ilmu.terima kasih..

    BalasPadam
  58. Salam...Sy ada menjual buah tunjuk langit gred A..sekitar 250 biji sehinga 300 biji sebungkus harga cuma rm30....cepat dan pantas sy hantar guna kan pos laju.call or msg sy xpun wasap sy kt 0174687570(mohd zuhairi)

    Kebaikan buah tunjuk langit terlalu banyak...melancarkan darah...buang angin..pulih kn tenaga batin untuk lelaki..meningkatkan tenaga dan mencergaskan badan bagi lelaki dan wanita yang berumur berkesan lebih hebat berbanding tongkat ali...mencuci buah pingang..kurangkn kolestrol..menurunkan darah tingi..buah ini selamat di makan...rahsia rahsia orang terdahulu untuk kekal sihat..berasal dari pohon mahogany di dalam hutan

    Buah tunjuk langit mempunyai nilai perubatan yang tinggi, disahkan melalui kajian saintifik oleh ahli Biokimia Amerika, Dr Larry Brookes (1996). Kebelakangan ini ia telah digunakan oleh pakar perubatan dan doktor dalam bidang perubatan dan diiktiraf sebagai antara makanan kesihatan terbaik.

    Buah yg sy jual adalah asli...bukan pil bukan kapsul tapi dalam bntuk biji2 kuaci mahogany....sehari cukup sebiji untuk kesihatan.sesiapa pun boleh amal kan...
    Keluaran sy adalah asli..nama syarikat sy JUTAWAN HERBS NO PENDAfTARAN SYARIKAT SAYA PG 0346818-W NAMA PEMILIK MOHD ZUHAIRI BIN NOORDIN

    BalasPadam
  59. Salam...Sy ada menjual buah tunjuk langit gred A..sekitar 250 biji sehinga 300 biji sebungkus harga cuma rm30....cepat dan pantas sy hantar guna kan pos laju.call or msg sy xpun wasap sy kt 0174687570(mohd zuhairi)

    Kebaikan buah tunjuk langit terlalu banyak...melancarkan darah...buang angin..pulih kn tenaga batin untuk lelaki..meningkatkan tenaga dan mencergaskan badan bagi lelaki dan wanita yang berumur berkesan lebih hebat berbanding tongkat ali...mencuci buah pingang..kurangkn kolestrol..menurunkan darah tingi..buah ini selamat di makan...rahsia rahsia orang terdahulu untuk kekal sihat..berasal dari pohon mahogany di dalam hutan

    Buah tunjuk langit mempunyai nilai perubatan yang tinggi, disahkan melalui kajian saintifik oleh ahli Biokimia Amerika, Dr Larry Brookes (1996). Kebelakangan ini ia telah digunakan oleh pakar perubatan dan doktor dalam bidang perubatan dan diiktiraf sebagai antara makanan kesihatan terbaik.

    Buah yg sy jual adalah asli...bukan pil bukan kapsul tapi dalam bntuk biji2 kuaci mahogany....sehari cukup sebiji untuk kesihatan.sesiapa pun boleh amal kan...
    Keluaran sy adalah asli..nama syarikat sy JUTAWAN HERBS NO PENDAfTARAN SYARIKAT SAYA PG 0346818-W NAMA PEMILIK MOHD ZUHAIRI BIN NOORDIN

    BalasPadam
  60. sy ni lg la.angin da jd gmpalan at dada.tkan je gmpalan tu skit.tengkuk smpi nek bjik angin dh.sblan da cmni.

    BalasPadam
    Balasan
    1. shaklee tu bgs ke tuk buang angin..?ke vivik?bole info sy..0196501516

      Padam
    2. shaklee tu bgs ke tuk buang angin..?ke vivik?bole info sy..0196501516

      Padam
  61. sy ni lg la.angin da jd gmpalan at dada.tkan je gmpalan tu skit.tengkuk smpi nek bjik angin dh.sblan da cmni.

    BalasPadam
  62. ade x angin sampai sakit dada belah kiri?sampai belikat belakang kiri bawah ketiak.ditambah dengan penyakit anxiety disoder.meletup2 takutnya hihi ada x

    BalasPadam
  63. ade x angin sampai sakit dada belah kiri?sampai belikat belakang kiri bawah ketiak.ditambah dengan penyakit anxiety disoder.meletup2 takutnya hihi ada x

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya sy pun alami mcm tu yuhaidah yusof..td baru je pergi berurut..lega sikit..angin banyak sgt pak urut tu ckp..skrg bahu,bwh ketiak n blkng x sakit da..sbb angin da keluar..hehe

      Padam
    2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
  64. Saya pun masalah angin. 2 tahun lepas kena serangan angin 2 kali setahun, lepas tu stp 3 bulan mesti kena. Lepas makin kerap. Sekarang dlm seminggu mesti kena serang angin. Kadang2 selang 2. Penangan angin mmg teruk xleh nafas, badan bpeluh dan asyik mguap. Nak bg angin keluar sy terpaksa muntah kan apa yg ada dlm perut. Minum 3 gelas air supaya senang utk proses muntah. Hanya itu je cara termudah tuk keluarkan angin time kecemasan. Mmg x blh nak bgtau kat orang bgmana rasa x blh bernafas.

    BalasPadam
  65. Saya pun masalah angin. 2 tahun lepas kena serangan angin 2 kali setahun, lepas tu stp 3 bulan mesti kena. Lepas makin kerap. Sekarang dlm seminggu mesti kena serang angin. Kadang2 selang 2. Penangan angin mmg teruk xleh nafas, badan bpeluh dan asyik mguap. Nak bg angin keluar sy terpaksa muntah kan apa yg ada dlm perut. Minum 3 gelas air supaya senang utk proses muntah. Hanya itu je cara termudah tuk keluarkan angin time kecemasan. Mmg x blh nak bgtau kat orang bgmana rasa x blh bernafas.

    BalasPadam
  66. saya dah 8 bln kna simptom begitu....skang amalkan makan ostomestric shaklee & habatus sauda...kadang2 angin tu pon ada lagi...mgkin pemakanan..cuma debar2 kat dada, sakit2 sendi, pening hnyut dah tak ada.... ....rasa aman aje...tapi tertanya2 jga...debar jantung dah lega........nk share bley 018-3677071

    BalasPadam
  67. Assalamualaikum semua,saya dah 6 bulan lebih susah nak tarik nafas dalam,nafas jadi pendek jee.hospital,klinik (dah scan masuk kamera dalam perut,buat ecg, scan jantung hati limpa paru2 semua ok,ustaz pon dah cube aktio ALLAH S.W.T belum memberi saya kesembuhan.doa kn saya supaya cepat sembuh...ank jati terengganu nk share pew2 wassup 0148292889

    BalasPadam
  68. assalamualaikum..kebanyakan ramai yang ada masalah angin sebab pemakananan yg tak teratur. ingin berkongsi produk Forever Aloe Vera Gel. Alhamdulillah.. bagi yang ada masalah angin terutama pada bahagian perut sangat sesuai dan berkesan. Info lanjut follow instagram @foreveraloe4u. Terima kasih

    BalasPadam
  69. Ramai kawan dsini senasib dgn sy..hanya Allah yg tau betapa sakitnya angin dlm badan ni..bila dah menyerang..sush nak bernafas,tarik nafas berulang kali...tambah teruk jadinya,perut rasa penuh,tegang..Allah,bersabarla kita..Allah nak uji tahap keimanan kita..semoga kita sembuh dari derita angin ni :-(

    BalasPadam
  70. Ramai jugak yg senasib ngan sye..angin oh angin..sesak nafas..senak perut..sakit tengkuk..mmg susah nk hilang..maybe blh try buat diet yg 7 hari makan buah tu..ntah ape nme dia..try google.sy try buat sehari..rasa ok skit..tp nafsu makan ni biasalah..kurangkan nasik..lebihkn buah..tp mkn buah yg kurang berangin la. Air sejuk totally kena tinggalkan..air suam je memanjang..8gelas sehari..sesak nafas ni mmg mnyusahkan..nk tarik nafas mcm xpuas. Kekadang tu nk jogging pn takut xcukup nafas..hmmm

    BalasPadam
  71. Saya baru di diagnosis ada batu karang dalam buah pinggang. tp masih kecil lagi..Masalahnya skrng sy menghadapi masalah angin. bahu, belikat, ketiak, bawah ketiak sakitnya..sakitnya pulak belah kiri..bertambah anxiety la..mmg simptom batu karang mcm tu ke??

    BalasPadam
  72. sape ade masalah sama boleh berkongsi dengan saya - whatapps 0176645587

    BalasPadam
  73. SAMA LAH KITA SESAK NAFAS TAPI TERPAKSA RAHSIAKAN DARI IBUBAPA SEBAB X NAK SUSAHKAN DIORANG SBB AQ MASIH BLJR LAGI SPM :(

    BalasPadam
  74. Assalammualaikum semoga bermanfaat pertama detox paling baik fujita lactose s minum waktu pagi jgn mkn apa apa yg keras kecuali biskut boleh tunggu selama 4 jam baru mkn,kedua minum probiotik selepas detox selepas sarapan pagi last sekali minum live extra.inshalloh hilang semua masalah angin dlm badan..dan sesak nafas satu je jgn mkn makanan pedas tepung atau yg ditulis kat atas...mmm saya jugak teruk kene dgn masalah sampai masuk camera dlm perut....tapi alhamdullilah sekarang dah selesai masalah saya...o lupe saya guna product elken...semoga mendapat kesembuhan pada para pembaca....

    BalasPadam
  75. sy tengah alami sekarang..selama ni xda pulak..perut x selesa,rasa takot,pk bukan2..psl kematian la ape la,sesak nafas,sampai x confident nk jln jauh sbb takot tetiba jd sesak nafas..kdg2 sakit belikat,bad mood sentiasa..rasa sedih nk nanges,dh dkt 2 bln cmni..dah buat ecg test..jantung smua ok..doc cadangkan sruh minum gaviscon utk buang angin n hilangkan sesak nafas..mmg ok..tp kesannya smentra sahaja..hnya beberapa jam je..bila sy search2 google..sy ada jumpa pasal penyakit GERD..ciri2 dia sama mcm yg sy dan anda alami..dlm tu dia ckp..cara paling berkesan utk pnyakit ni ialah..jaga pemakanan, makanan yg sihat dan tak berangin, dan senaman..keluarkan peluh..insyaallah ok..sy baru nak start buat..dlm masa yg sama..sy amalkan habatussauda utk buang angin berlebihan.cubalah search psl GERD tu utk info lbh lanjut.

    BalasPadam
  76. sy tengah alami sekarang..selama ni xda pulak..perut x selesa,rasa takot,pk bukan2..psl kematian la ape la,sesak nafas,sampai x confident nk jln jauh sbb takot tetiba jd sesak nafas..kdg2 sakit belikat,bad mood sentiasa..rasa sedih nk nanges,dh dkt 2 bln cmni..dah buat ecg test..jantung smua ok..doc cadangkan sruh minum gaviscon utk buang angin n hilangkan sesak nafas..mmg ok..tp kesannya smentra sahaja..hnya beberapa jam je..bila sy search2 google..sy ada jumpa pasal penyakit GERD..ciri2 dia sama mcm yg sy dan anda alami..dlm tu dia ckp..cara paling berkesan utk pnyakit ni ialah..jaga pemakanan, makanan yg sihat dan tak berangin, dan senaman..keluarkan peluh..insyaallah ok..sy baru nak start buat..dlm masa yg sama..sy amalkan habatussauda utk buang angin berlebihan.cubalah search psl GERD tu utk info lbh lanjut.

    BalasPadam
    Balasan
    1. sy pon sama..ecg dh buat..jantung ok..tp sy still rase gedebar n cpt letih...doc sarankan sy amik kapsul minyak zaitun n habbatussauda bl rase xslesa..

      Padam
    2. sy pon sama..ecg dh buat..jantung ok..tp sy still rase gedebar n cpt letih...doc sarankan sy amik kapsul minyak zaitun n habbatussauda bl rase xslesa..

      Padam
  77. Sye pun tengah alaminya skrg,selalu rasa nk sendawa..rasa takut..sbb sllu ssh nk bnafas.. emosi pun tak menentu,rasa sdih fikirkan ank msh kecil..sllu tkut klu tgh duduk sorg dtg sesak nafas...sampai mlm2 pun blh tjga dr tido.. nk blh tido blik sye berzikir sapa tertido sndri😥

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
  78. Sye pun tengah alaminya skrg,selalu rasa nk sendawa..rasa takut..sbb sllu ssh nk bnafas.. emosi pun tak menentu,rasa sdih fikirkan ank msh kecil..sllu tkut klu tgh duduk sorg dtg sesak nafas...sampai mlm2 pun blh tjga dr tido.. nk blh tido blik sye berzikir sapa tertido sndri😥

    BalasPadam
  79. Salam...ayah sy dh 3thn lbh dh kena penyakit ni.mcm2 ubt dh try,bomoh pn dh perubatan islam pn dh tp xde perubahan. Makan nsi 2jam 1x,pastu rasa panas2 dlm badan.buang air bsr pn ssh..

    BalasPadam
  80. Salam...ayah sy dh 3thn lbh dh kena penyakit ni.mcm2 ubt dh try,bomoh pn dh perubatan islam pn dh tp xde perubahan. Makan nsi 2jam 1x,pastu rasa panas2 dlm badan.buang air bsr pn ssh..

    BalasPadam
  81. SAya pon dah sebulan derita penyakit ni..berapa kali ambik mc, klas Master pon x boleh p..rasa mcm x berguna dah..sedih sangat.. mula dengan sakit blkg dan pinggang. Pergi klinik, tekanan darah naik tinggi.. Ambik ubat sakit otot dgn darah tinggi.. Pergi klinik, cek semua ok..ada anxiety or panik.. Kalau dah datang tu,rasa mcm Nk mati jer.. Jantung rasa lain mcm.. Sendawa sentiasa.. Picit sikit sendawa.. Letih rasa.. x boleh ke mna mna... Sesak nafas jgk.. Kadang terasa letih sesangat.. Xtau la sakit pa sebenarnya.. Still ulang alik hospital lg...Skrg ni,ambik ubat darah tinggi dgn supplemen shaklee Vivix.. Sentiasa berdoa lps solat.. Hrp sihat dan dapat bantu family, dpt terus blaja dan kerja..

    BalasPadam
    Balasan
    1. sama lah kita..macamana keadaan skrg

      Padam
  82. Add saya dalam group,saya mempunyai masalah sukar bernafas..ini no saya 011-35523068 faizal

    BalasPadam
  83. Add saya dalam group,saya mempunyai masalah sukar bernafas..ini no saya 011-35523068 faizal

    BalasPadam
  84. Saya menpunyai masalah medu angin Add saya dalam group wsap 0145303970 please

    BalasPadam
  85. Petua nk hilangkn angin dan gastrik dlm bdn senang jer... amalkan petua ni..

    1) berhenti minum minuman ber ais... semua jenis... berhenti terus kalo nk baik cepat
    2) minum minuman panas atau suam
    3) bg yang ade gastrik.. berhenti dari minum minuman berkafien.. cth: kopi n nescafe
    4) jgn suka mandi malam2 sgt.
    5) buat jeruk halia sebagai ulam... mkn dgn nasi panas2...
    6)elakkn stress dgn mdgr muzik kegemaran
    Cuba la... insyallah ade manfaatnya..

    BalasPadam
  86. Petua nk hilangkn angin dan gastrik dlm bdn senang jer... amalkan petua ni..

    1) berhenti minum minuman ber ais... semua jenis... berhenti terus kalo nk baik cepat
    2) minum minuman panas atau suam
    3) bg yang ade gastrik.. berhenti dari minum minuman berkafien.. cth: kopi n nescafe
    4) jgn suka mandi malam2 sgt.
    5) buat jeruk halia sebagai ulam... mkn dgn nasi panas2...
    6)elakkn stress dgn mdgr muzik kegemaran
    Cuba la... insyallah ade manfaatnya..

    BalasPadam
  87. Petua nk hilangkn angin dan gastrik dlm bdn senang jer... amalkan petua ni..

    1) berhenti minum minuman ber ais... semua jenis... berhenti terus kalo nk baik cepat
    2) minum minuman panas atau suam
    3) bg yang ade gastrik.. berhenti dari minum minuman berkafien.. cth: kopi n nescafe
    4) jgn suka mandi malam2 sgt.
    5) buat jeruk halia sebagai ulam... mkn dgn nasi panas2...
    6)elakkn stress dgn mdgr muzik kegemaran
    Cuba la... insyallah ade manfaatnya..

    BalasPadam
  88. Saya dah lama mengidap penyakit angin ni. Orang kata angin hidup sebab taknak keluar. Macam-macam jenis ubat, supliment dah saya telan. Pelbagai diet dah saya amalkan. Kelmari masuk kecemasan sebab sesak nafas untuk kali yang keberapa tah. Sampaikan orang di emergency room dah kenal saya. Kalau masuk mesti kena minum ubat warna putih tu 30ml. 23 mac ini saya akan ke klinik pakar untuk rawatan susulan. Doktor akan masukkan kemera ke dalam perut untuk mengesan luka akibat gastrik saya. Segala result akan saya kongsi bersama kawan-kawan disini. Doakan saya ye..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sy baru kena angin ni. Mmg sesak nafas dan fikir bkn2.. Jadi, apa cra cepat utk kelurkan angin dlm badan ye? Mmg kesannya kaki n tgn rasa sejuk ye?

      Padam
    2. Semoga anda selamat hendaknya, sy pun spt anda , hidup dalam keadaan tak tenteram, terutamanya pada waktu malam, semoga kita mendapat penawar utk penyakit ini, aminn

      Padam
  89. Thanks untuk info2 yang bermanafaat

    BalasPadam
  90. Angin,acid reflux,gastric semua ni sangkut paut

    BalasPadam
  91. sya pon mengalami smptom ni.. susah nak brnafas,sukar tido,berdebar2, mcm2 pkra duk fikir .. skrg ye mri kebas tangan pulak ..add sya dlm group pls 0129900440

    BalasPadam
  92. Assalamualaikum..sy bru jew smlm trkene..skit perut rsa xselesa sngt..harap dengn jasa baik admin group dpt msukn no. 0145059684 dlm group...inshaAllah..dibuln yg mulia ini semoga segala pnykit sembuh dgn izin nya..

    BalasPadam
  93. Ni no saya harap admin masukkan dlm group 01112282678,,, saya gastrik dah 5 bulan,, asik sendawa je,, tak boleh kita dah berapa kli sendawa dlm sehari.. Tengkuk tiba2 rasa lainmacam,, takut pun ada,, mgkinsb saya malas makan kot... Mmg teruklah penyakit gastrik ni

    BalasPadam
  94. Ni no saya harap admin masukkan dlm group 01112282678,,, saya gastrik dah 5 bulan,, asik sendawa je,, tak boleh kita dah berapa kli sendawa dlm sehari.. Tengkuk tiba2 rasa lainmacam,, takut pun ada,, mgkinsb saya malas makan kot... Mmg teruklah penyakit gastrik ni

    BalasPadam
  95. Saya juga br 2 mgg mengalami rasa mual, x selera makan n angin..urut dah tp keadaan ttp sama..badan rasa lemah sbb x selera makan..0193742867 harap admin blh masukkan dlm group

    BalasPadam
  96. Saya juga br 2 mgg mengalami rasa mual, x selera makan n angin..urut dah tp keadaan ttp sama..badan rasa lemah sbb x selera makan..0193742867 harap admin blh masukkan dlm group

    BalasPadam
  97. admin x respon utk group wasap.. mgkin seseorg boleh buat group wasap utk kita berkongsi segala masalah gastrik ni

    BalasPadam
  98. Slm kepada sesiapa yang iginkan penawar agin medu atau gastrik. Penawar ini dari herba camporan. Iginkan Penawar ini boleh pm saya di. 0104178377 anuar. Harga dari rm25.

    BalasPadam
  99. Angin memang menyiksakan.puas makan macam2 pun gitu gak.dapat rasa bila kata angin sampai dada dan belikat.minum air halia pun tak jalan.puas sapu minyak tak keluar gak anginni.rasa kalau la ada yg cipta alat sedut angin kan best macam tayar kereta.tq pada semua yg sharing.akan dicuba satu persatu mana tahu mana yg serasi.kalau ada sharela lagi ya.

    BalasPadam
  100. Angin memang menyiksakan.puas makan macam2 pun gitu gak.dapat rasa bila kata angin sampai dada dan belikat.minum air halia pun tak jalan.puas sapu minyak tak keluar gak anginni.rasa kalau la ada yg cipta alat sedut angin kan best macam tayar kereta.tq pada semua yg sharing.akan dicuba satu persatu mana tahu mana yg serasi.kalau ada sharela lagi ya.

    BalasPadam
  101. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  102. Assalamualaikum...tq for the info..Its help a lot..suami sy sedang mengalami nya sekarg..kesian...setiap hr dia rsa x selesa..rasa cm nk mati je..sush nafas,bdn pans dlm,kebas2 n kepala rsa Stone je... setiap hr dia bca n Cr info pasl angin ni..n rupa nya penyakit ni,org putih panggil Gerd...now suami amal kan minum air habbautusauda,madu myk zaitun...rsa ok cikit...tp still kdng2 angin tu datng sampai dia rsa lembik sgt..bdn dia lost weight smpai 10 kg..semua tegur dah kurus...lepas tu pulak suami sy tiba2 doc diagnos kan anxiety disorder...smpai refer dekat psychitric.kalo dpt tolong add suami sy ye 0165517077...harap semua dpt membntu..��

    BalasPadam
  103. Saya pun mengalami benda yg sama macam tuan,puan.macam mana ek nk hilangkan angin2 degil dalam badan ni....add saya 0169541540

    BalasPadam
  104. Saya pun mengalami benda yg sama macam tuan,puan.macam mana ek nk hilangkan angin2 degil dalam badan ni....add saya 0169541540

    BalasPadam
  105. salam cuba try ambk Herba Pati Madu keluaran Clear Herb..boleh beli dikedai ubat tradisonal dan jamu.. sebotol RM60 ada 250ml tiap2 pagi minum dalm 20ml.. sy pn ada alami mcm tu bl ambik pati madu tu byk perubahan

    BalasPadam
  106. Saya pun mengalami masalah yang sama masukkn saya dlm group 0137113099

    BalasPadam
  107. Saya pun mengalami masalah yang sama masukkn saya dlm group 0137113099

    BalasPadam
  108. Saya pun mengalami masalah yang sama masukkn saya dlm group 0137113099

    BalasPadam
  109. Saya juga mengalami masalah yg sama...Allahuakhbar...Add saya dlm group...0199855785

    BalasPadam
  110. Saya juga mengalami masalah yg sama...Allahuakhbar...Add saya dlm group...0199855785

    BalasPadam
  111. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  112. Saya juga mengalami masalah yang sama...Allahuakhbar...

    BalasPadam
  113. saya kerja shift malam, makan mmg x teratur, tidur pon x lena, dah bertahun kena insomia. Masalah angin ni mmg kereap saya kena tp sejak bulan lepas ada satu hari tu tibe2 saya sesak nafas. saya jd panik, mintak abang tolong rush ke hospital tp lepas buat ecg doktor kate xde apa2. yang peliknya time malam dari pukul 7-10 mmg terok. mohon tips dr teman2

    BalasPadam
  114. oh yer saya selalu makan nasi dengan sup sayur hijau (sawi) saja time malam lepas doktor kate x bole makan pedas dan berlemak. Nak tanye, betul ke tabiat makan saya?

    BalasPadam
  115. tolong add saya sekali 0136711955

    BalasPadam
  116. Assalam...tlg add saya dlm group ok.Tq...mengalami mslh sama.0128717491

    BalasPadam
  117. Assalam...tlg add saya dlm group ok.Tq...mengalami mslh sama.0128717491

    BalasPadam
  118. tolong add saya skali.saya pun ada masalah yang sama

    BalasPadam
  119. Byk jadi gejala angin kat saya ni. Memula disahkan kena batu karang kemudian berkait2 sakit lain ikut sekali. Sesak nafas sentiasa jadi. Pernah sekali tu jam 2 pagi punya susah nak tarik nafas, isteri bawak ke hospital. Cuma diberi bekas kertas dan bernafas guna benda tu. Pastu bila nafas dah stabil pihak hospital suruh balik...hmmm. sekarang ni angin dlm badan makin menjadi2. Dada kiri, kanan dan tengah rasa menyucuk tp kdg2. Belakang tengkuk dan badan selalu rasa lenguh2. Kepala memang selalu pening melayang2. Dah cuba jus gastrik n jantung tp hasilnya kepala sakit mcm nak pecah. Sekarang ni cuma byk sabo dan redha je...

    BalasPadam
  120. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  121. Bila badan berangin
    Rasa loya,kembung perut, sendawa rsa panas d tekak,hujung jari tangan dan kaki rasa sejuk, susah nk brnafas, pening, cpt letih dn mngantuk.

    Kaedah yg dah cuba
    Makan buah epal,sup halia+kunyit+bwg putih, kurangkn nasi, kurgkn yg bergoreng atau brminyak (berkolestrol tggi), kurng mnum manis byk air msk.

    Kesan slps itu
    Angin masih ada tp sudah berkurangan skit. Nk hilangkn terus mmg susah. Kurng bersenam jg salah 1 punca sbb letih lps balik krja. Kdng teringin nk mkn yg sedap2 tu yg g hentam mknn brminyak. (penyebab angin xhilang ..)

    Share
    Buah apel sgt baik utk asam lambung atau angin dlm perut, mmg akan sendawa dgn sdn lps mkn buah apel xpyah nk paksa sendawa. Halia dn bwg putih pecahkn angin dlm usus. Mungkin akan kentut byk.. (mmg malu tp demi nk sihat buang kt tndas ja)..

    BalasPadam
  122. Bila badan berangin
    Rasa loya,kembung perut, sendawa rsa panas d tekak,hujung jari tangan dan kaki rasa sejuk, susah nk brnafas, pening, cpt letih dn mngantuk.

    Kaedah yg dah cuba
    Makan buah epal,sup halia+kunyit+bwg putih, kurangkn nasi, kurgkn yg bergoreng atau brminyak (berkolestrol tggi), kurng mnum manis byk air msk.

    Kesan slps itu
    Angin masih ada tp sudah berkurangan skit. Nk hilangkn terus mmg susah. Kurng bersenam jg salah 1 punca sbb letih lps balik krja. Kdng teringin nk mkn yg sedap2 tu yg g hentam mknn brminyak. (penyebab angin xhilang ..)

    Share
    Buah apel sgt baik utk asam lambung atau angin dlm perut, mmg akan sendawa dgn sdn lps mkn buah apel xpyah nk paksa sendawa. Halia dn bwg putih pecahkn angin dlm usus. Mungkin akan kentut byk.. (mmg malu tp demi nk sihat buang kt tndas ja)..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tuan ajaQ...sup halia+kunyit+bawang putih tu rebus naik saja ke?atau tuan wasap saya di nombor 0194811775

      Padam
  123. ramai juga ye kena masalah angin dlm bdn termasuk lah sy.. kekadang spi letak minyak urut kat dada,bahu,blkang bahu...

    BalasPadam
  124. ramai juga ye kena masalah angin dlm bdn termasuk lah sy.. kekadang spi letak minyak urut kat dada,bahu,blkang bahu...

    BalasPadam
  125. assalam sy pn seorg yg sma kna bnda nh...jd pk bkn2...bnda mngrut..jdi tkut..pk mati smua...sy iktihar prgi berurut untk buang angin..atau medu..slain tu sy amal minum susu kambing..pstikn yg dh d masak..dn yang asli..bkn yg paket..in sya allah ok..smga kta smua d beri kshtan amin...

    BalasPadam
  126. Assalam..saya syah umur 17..saya ni mmg teruk angin badan banyak kali sendawa dan buang angin.. saya mmg x boleh minum benda yang bersusu ya Allah mulelah pening sakit kepala teruk mcm migrain...saya rse stress juga la.....erm... saya beremosi selalu tertekan...adekah salah satu sebab jga?

    BalasPadam
  127. Assalam..saya syah umur 17..saya ni mmg teruk angin badan banyak kali sendawa dan buang angin.. saya mmg x boleh minum benda yang bersusu ya Allah mulelah pening sakit kepala teruk mcm migrain...saya rse stress juga la.....erm... saya beremosi selalu tertekan...adekah salah satu sebab jga?

    BalasPadam
  128. Saya pun dah lbh 4 thn alami simptom n apa yg tuan2 rasa.. semua test di klinik dn hsptl dah buat,doc ckp gastric angin. Dah jemu mkn ubt.. mcm tu jg.. hr2 rasa letih? Lesu loya pening, muntah angin. Sya terpaksa brsara awal.. blh masukkan sya dlm group.
    0196193900

    BalasPadam
  129. to syah iris..
    ini u baru masuk fasa permulaan, yg atas2 bnyk dierog kate smpi dh tahap sesak nafas tu, tu dh tahap kire high level la...so u kne jge bdan + pemakanan..

    BalasPadam
  130. Masukkan sy dlm group 0138107661...semua masalah angin yg tuan puan share, mmg sy mengalaminya. T.kasih

    BalasPadam
  131. Dulu sy selalu gak kene penyakit angin ni...selalunya kena time malam..adoii...punya la payahnya...sampai susah nk tdo..tp semenjak amalkan air panas or suam sebelum tido..Alhamdulillah..da jarang terjadi..

    BalasPadam
  132. Salam ..saya pengeluar herba warisan yang telah dirumus khas bagi tujuan penyembuhan penyakit yg mampu memusnahkan pelbagai jenis kanser seperti ; ✅Kanser Usus ✅Kanser Payudara ✅Kanser Lymphoma dan lain-lain lagi. Turut mampu mengubati penyakit lain seperti ; ✅Batu Karang ✅Batu Hempedu ✅Saraf Parkinson ✅Slip Disk ✅Gout ✅Resdung ✅Demam Campak ✅Denggi dan lain-lain lagi
    Proses penyembuhan juga perawatan secara semulajadi ini tanpa menyakitkan atau merosakkan buah pinggang.
    ✔Keberkesan JUS INFINITI sudah terbukti dan saya menjaminkan kelebihan produk ini akan membuatkan pengguna terkejut dengan rawatannya yang cepat dan selamat untuk sembuh.Sama-sama kita merawat dan seterusnya mencegah apa saja penyakit yang dihadapi dari terus merebak ke tahap yang lebih kritikal. Insyaallah ,JUS INFINITI turut membantu melambatkan penyakit terus merebak dengan cepat lantas mampu merawat sehingga sembuh, mudah-mudahan.contoh pesakit gout belum ada lagi herba untuk gout yang mampu hilangkan terus gout.banyak yang Cuma mampu menahan saja dan kena makan hari hari berbeza dengan jus infiniti keluaran jutawan herbs.cukup untuk makan berapa botol saja gout anda telah pulih dan tidak perlu risau lagi dan hari hari boleh makan udang dan ikan bilis macam sebelum sakit gout.memang hebat sama jugak degan saraf,,.batu hempedu dan lain lain peyakit boleh rujuk testimony saya yang banyak banyak kes lain..jika anda hendak menjaga kesihatan jus ininpaling terbaik sebab mampu menurunkan paras kolestrol dengan cepat tidak perlu risau lagi serangan jantung atau kolestrol tinggi
    ✔Hutan belantara kita tersembunyi 1 juta rahsia.Hanya ramuan herba terpilih sahaja yang terkandung di dalam JUS INFINITI ini, ✔JUS INFINITI amat mujarab jika diamalkan dengan betul dan konsisten. Jangan dibiarkan penyakit yang ditanggung dalam diri kita tanpa berusaha merawatnya. ✔Ramai yang sudah berjaya sembuh dengan produk JUS INFINITI ini .Ia terbukti dengan testimoni pelbagai jenis penyakit yang sudah sembuh dengan penggunaan yang betul dan konsisten. ✔JUS INFINITI ini juga boleh dijadikan makanan tambahan yang selamat diambil oleh sesiapa yang ingin menjaga kesihatan dan pencegahan awal pelbagai jenis penyakit.
    ✔Insyaallah sama-sama kita berikhtiar. ✔Untuk sebarang pertanyaan yang lebih lanjut serta jika ingin meminta pandangan, perkongsian serta maklumat tentang JUS INFINITI ,sila hubungi sy :
    ✅Encik Mohd Zuhairi 0174687570 (Whats App ,Call,SmS ) ✅HARGA 1BOTOL: RM180 ✅NAMA SYARIKAT: JUTAWAN HERBS ✅NO. PENDAFTARAN SYARIKAT: PG 0346818-W ✅NAMA PEMILIK : MOHD ZUHAIRI BIN NOORDIN 0174687570 (WHASTAPP,SMS&CALL)

    BalasPadam
  133. Admin bole masukkm sye dalam group se mengalami masalah yg same macam diatas..

    0173066193

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...